Introductie voor brugpiepers Emelwerda

Emmeloord

Brugklassers op het Emelwerda College zijn het schooljaar begonnen met introductiedagen.

Een van de onderdelen is Project Adventure. Het doel is om met elkaar het avontuur aan te gaan en samen een klas te vormen. Klasgenoten leren elkaar tijdens het project snel kennen. Spelenderwijs wordt met de hele klas aan het groepsproces gewerkt. Bewustwording van het reageren op elkaar wordt naar de leerlingen teruggekoppeld. Welk effect heeft jouw opmerking op een ander? Hoe zou jij willen worden aangesproken in deze situatie? Een van de onderdelen is een soort ‘Ik ga op reis en neem mee….’, maar dan met je naam en een positieve eigenschap van jezelf die met dezelfde letter als je naam begint. Die namen worden dan steeds herhaald. Zo kennen de leerlingen elkaar nu bijvoorbeeld als milieuvriendelijke Michal, lieve Lydia, koele Kees, spontane Sanne en creatieve Corné. Het stimuleren van het groepsproces is een heel belangrijk onderdeel van de introductiedagen. De nieuwe leerlingen waren zichtbaar en hoorbaar enthousiast. De mentoren deden met de leerlingen mee. Hierdoor hebben de leerlingen hun mentor al een beetje leren kennen en de mentoren hun leerlingen. Ook een rondleiding door alle gebouwen stond tijdens de introductiedagen op het programma. Het met elkaar werken om een leuke groep te worden, blijft natuurlijk niet bij deze introductiedag alleen. Het hele schooljaar is de mentor met de leerlingen bezig om het doel te bereiken: Wij zijn een fijne klas!

Auteur

redactie