Volop netwerken op rustige beurs Emmeloord

Emmeloord

 De Flevoland Netwerkdagen in de Bosbadhal in Emmeloord was vorige week met ruim honderd standhouders net zo groot als het jaar ervoor. De belangstelling van publiek liet wat te wensen over.

De deelnemers waren overigens wel tevreden over de beurs. ‘Qua drukte valt het wel wat tegen’, zegt Frans Pol van FPVideo uit Ens, ‘maar daardoor is er des te meer tijd om te buurten met andere ondernemers die hier staan. Ik ben wel aan het netwerken.’ Dat beaamt ‘zijn’ beursbuurvrouw Antoinette Bakker van Mediascape. ‘Ik ga binnenkort koffiedrinken bij Frans om te kijken wat hij met zijn videobedrijf voor ons kan betekenen.’ De publieke belangstelling mocht wat organisator Jan Vlap van Mimicry uit Sneek betreft, ook wel wat groter zijn.’Wij hebben er alles aan gedaan. De beurskrant is huis aan huis bezorgd in Noordoostpolder en verder heeft het vanuit onze organisatie veel aandacht op social media gekregen. De deelnemende bedrijven hebben in dezen ook een plicht. Wat hebben zij gedaan om hun relaties naar deze beurs te krijgen’, vraagt Vlap zich af. De beursvloer is ten opzichte van de editie van vorig jaar gehalveerd, maar is qua deelname niet kleiner. ‘Achteraf ben ik blij dat we gekozen hebben voor een hal, want als we zoals vorig jaar meer ruimte hadden genomen voor de stands dan zou het er erg leeg uitzien. Maar zoals gezegd de deelnemende bedrijven klagen niet over dat er te weinig bezoekers zijn. Het gaat er om als je de goede mensen maar spreekt’, zegt hij na de eerste dag. ‘Wij hebben weinig klanten in de polder en dat moet veranderen’, verklaart Douwe Jan Rozema van Anblick, dat gevestigd is in Emmeloord, zijn stand op de beurs. ‘We zitten al zes jaar in Emmeloord, maar we kunnen nog wel wat naamsbekenheid gebruiken. Wij zijn een imagobedrijf en bouwen merken voor bedrijven, maar onze klanten zitten vooral in de Randstad en elders in Europa, maar dichtbij huis is voor ons nog veel te winnen.’ Esther Hupkes, weddingplanner bij Netl in Kraggenburg, informeert bedrijven over de mogelijkheden voor uitjes. ‘Het gaat beter met de bedrijven. De personeelsuitjes trekken weer aan, wij merken het en staan hier om ze op ideeën te brengen.’ De gemeenten Lelystad en Zeewolde tonen zich eveneens met een stand op de beurs. ‘Wij hadden verwacht dat hier meer bedrijven uit heel Flevoland zouden staan’, zegt Hans Polet van Zeewolde Zakelijk. ‘Onze collega’s uit Lelystad zijn hier ook, maar verder weinig bedrijven van buiten de Noordoostpolder.’ Ondernemersplein Wie denkt dat Zeewolde op de beurs staat voor acquisitie heeft het mis, stelt Polet. ‘Wij kijken rond wat er leeft in Noordoostpolder. Waar het in Emmeloord vooral om agrifoodbusiness gaat, richten wij ons met name op logistieke bedrijven. Het is goed hier te staan.’ En dat vindt Maria van Santen van het Ondernemersplein Lelystad ook. Het Ondernemersplein Lelystad is een platform voor ondernemers in Lelystad met een model waar volgens haar ook in gemeente Noordoostpolder belangstelling is. Het plein is de plek voor alle informatie die een ondernemer wenst te krijgen van de gemeente, het faciliteert gesprekken en spreekuren, organiseert themabijeenkomsten, ontsluit netwerken en versterkt zodoende de lokale ondernemerskracht. In de stand van Lelystad huist ook MKB Doorstart. ‘Wij zijn een soort huisarts voor bedrijven waar ze met problemen kunnen aankloppen. Wij stellen gratis een diagnose en kijken wat we kunnen doen om het bedrijf weer gezond te maken. We opereren vanuit Lelystad, maar werken ook voor bedrijven in Noordoostpolder en Urk’, vertelt Joan Algra. Cees Walinga

Auteur

redactie