Oh oh Emmeloord | Shell

Emmeloord

Vorige week in De Noordoostpolder een interessante column van Albert Klein Tijssink over ecocide en Shell. Klein Tijssink vroeg zich af: ‘Komt het dan toch nog goed? Is Shell eindelijk om en zet ze haar gigantische mogelijkheden, kennis en talenten in om daadwerkelijk bij te dragen aan een oplossing van het mondiale klimaatprobleem?’

Nou ben ik niet de bestuursvoorzitter van Shell, maar het antwoord op deze vraag durf ik wel aan: nee, Shell is niet om en Shell gaat niet om. Tenzij dit commercieel interessant is. Al doet de afdeling Communicatie& PR nog zo haar best te doen lijken dat het anders is, er is maar één doel: winst maximalisatie, zoveel mogelijk geld verdienen. Een milieuramp in de Nigerdelta? Collateraldamage in een wereld waar de Dollar het hoogste woord voert. Om de ingecalculeerde reputatieschade te beperken jagen we nog wat extra ‘groene’ commercials over de beeldbuis en sturen we bestuursvoorzitter Marjan van Loon naar de Nationale Klimaattop. In de column lees ik dat ze er vertelde dat Shell één van de 40 bedrijven is die de regering oproept om meer werk te maken van de uitvoering van maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De honden vluchtten vermoedelijk spontaan de tent uit op zoek naar een stuk droog brood, maar de directeur van Greenpeace beloonde het pr-praatje met een warme handdruk. Shell en politiek, dat gaat dan wel weer prima samen. Zaken doen met dictators of weinig barmhartige regimes? Vraag vooral Shell om een stukje advies. Ik moest bij het lezen van de column denken aan de documentaire ‘Who Killed the Electric Car’. In 1996 reden in Californië volledig elektrische auto’s rond. De EV1, ontwikkelt door General Motors. Geen halve prototypes maar finished products, gereed voor massaproductie en wereldwijde distributie. Die massaproductie kwam er uiteraard niet. Concurrerende automerken en de olie-industrie zaten er niet op te wachten en draaiden het project vakkundig de nek om. Waarom het milieu een dienst bewijzen en elektrische auto’s gaan verkopen als er nog genoeg valt te verdienen aan fossiele brandstoffen? En bovendien, waarom laten we niet eerst iedereen een hybride auto kopen om vervolgens de volledig elektrische auto te presenteren? Dubbel cashen en op naar de volgende ‘innovatie’. Er komt een tijd dat Shell al haar kennis en macht gaat inzetten voor groene energie. Die dag komt, als de olie op is. Herman Grendelman

Auteur

redactie