Kornelis Offringa kijkt uit naar de duinen

CREIL

De koninginnenrit van Le Dakar 2017 is een helse tocht van bijna 1000 kilometer met een lang bezoek aan de beruchte duinen van Fiambala. ‘Honderd kilometer duinen, dat kan een marteling zijn.’

Kornelis Offringa kan het weten, want de Creilenaar deed al zeven keer eerder mee aan dit spektakel in Zuid-Amerika. Hij weet ook wat de remedie is om zo’n helse tocht tot een goed eind te brengen. ‘Je verstand erbij houden, blijven rijden en wat geluk hebben.’ Offringa vreest de duinen in Argentinië niet. ‘Ik hou er wel van. De Unimog hobbelt en stoot niet zo in de duinen, het rijdt zó mooi. Goed voor het materiaal en de omgeving is prachtig. Echt een sprookje om in te rijden.’

Te weinig zand

De duinen, de vorige editie tot verdriet van Kornelis Offringa niet in het parcours opgenomen, zorgden er in het verleden meer dan eens voor dat het klassement lekker werd opgeschud. ‘De vorige keer was het echt saai; te weinig zand en duinen. Dakar moet wel een uitdaging blijven, voor strijd zorgen. Het mag geen paastoerrit worden.’ In de editie van 2016 werden etappes met grote stukken ingekort. Te warm. ‘Ik wil alles rijden, punt. De basis moet zijn: iedereen moet die bult over, zoek het uit. Hele etappes die worden gecanceld vanwege teveel uitvallers, dat moet je niet willen.’ Kornelis Offringa bestuurt zijn geliefde Unimog, Thomas de Bois uit Tienhoven is de navigator. Taak van het duo: bestuurder Maik Willems en navigator Rob van Pelt zo goed mogelijk assisteren op het mechanische vlak. Willems is eigenaar van Bastion Hotels en deed al snel na de laatste Dakar weer een beroep op Offringa. Hij moet met zijn snelle assistentiewagen, die de Unimog is, Willems en Van Pelt tijdens de etappes zo goed mogelijk van dienst zijn. De Unimog herbergt extra onderdelen en gereedschap voor de Overdrive Racing Toyota Hilux, een 4 x 4 monster, goed voor 360 pk.

Geen puzzelrit

‘Onze samenwerking was weer snel beklonken. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Dakar is maar voor een klein clubje weggelegd. Ik ben er één keer niet bij geweest en toen heb ik dat avontuur toch gemist’, prijst Kornelis Offringa zich gelukkig met weer een Dakar. Sportief directeur Marc Coma, vijfvoudig winnaar op de motor van Dakar, is een zegen voor de beroemde rally, vindt de ondernemer. ‘Coma weet dat Dakar een echte rally hoort te zijn en geen puzzelrit. Met Coma gaat Le Dakar weer terug naar de basis.’ Kornelis Offringa heeft een goed gevoel over de 39e Dakar Rally, die op 2 januari van start gaat. ‘Al kan het ook een keiharde mislukking worden. Garanties heb je niet, ook al is het materieel nog zo goed.’ En dat goede materiaal helpt je ook niet op grote hoogte. ‘Op vier, vijf kilometer hoogte werken, dat kost zoveel energie. Dat is geen pretje. Op grote hoogte en in de duinen worden fouten lomphard afgestraft.’

Voordeel

Maar toch: ‘We zijn wel gewend om te martelen onder die omstandigheden, om achteraan te rijden. Maar als je dan een keer halverwege het veld kan komen, en dat is goed mogelijk in zand, is dat een groot voordeel.’ Harry de Ridder Meer leest u hier

Auteur

admin