STOPPELS | Is formeren ook leren?

Emmeloord

Ik was dit weekend op een bruiloft op het eiland Vlieland. Met de boot naar het eiland, een huwelijk op het strand en een prachtig diner en feest als slot. Bijzonder was ook om met een aantal jonge professionals een weekend door te brengen en tijd te hebben met hen te praten en debatteren. Vooral op een drie uur durende oversteek op een zeilschip komen er dan wel mooie dingen los. Wat mij vooral opviel hoe zij als jonge mensen ambitieus en met humor hun leven vorm geven. Er waren gasten uit drie werelddelen. Geen grens te ver, geen zee te hoog. Wat mij ook opviel was hoe weinig interesse zij hadden voor het politieke toneel. Een beetje van “ze doen maar” en “we zien wel”.

Ik kan mij dat levendig voorstellen. Geen enkeling geloofde in de beloftes van vernieuwing, lastenverlaging en bestuurlijke hervorming. Dat staat wel erg haaks op het eeuwige campagnegeblaat om de burger dichter bij de politiek te brengen. Dat geldt nationaal maar ook lokaal. We zullen het weer zien met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht. “Alles gaat beter! Hebben wij toch maar mooi voor u geregeld!” Zoiets. Dat we vele miljoenen hebben moeten afschrijven op het megalomane stadshart plan zal wel niet in de campagne worden benadrukt... Was mooi geweest als we in plaats daarvan een verlaging van bijvoorbeeld de OZB hadden gekregen. Hadden we weer in de Lange Nering kunnen besteden. Dat is de echte economie. Maar helaas. Met een paar simpele dingen zou onze nieuwe regering veel recht kunnen zetten en een nieuw elan kunnen creëren. Verlaging van loon- en inkomstenbelasting, ongedaan maken van de Wet, Werk en Zekerheid van Asscher, want die creëert slechts werkeloosheid en ònzekerheid zoals we elke dag ervaren. Ouderen (al vanaf al 45/50 jaar!) komen nauwelijks meer aan de bak als gevolg ervan. Verder afschaffing van de schenk en erfbelasting en minimaal 10% bezuinigen op de overheidsuitgaven. Brengt ruim 25 miljard op! Overigens, de zoveel door Rutte en Dijsselbloem bewierookte bezuinigingen van zo’n 40 miljard kwam voor meer dan 20 miljard uit “verborgen” lastenverzwaringen. Van ons dus. Tel uit je winst. Dat moet en dat kan anders. Het geheim zit niet in loonsverhogingen, maar in lastenverlichting. (100 Euro loon erbij kost de werkgever € 145 en brengt de werknemer netto nog geen € 50 in het laatje. Dat schiet dus niet op). Als we dan ook eindelijk nog eens een kiesdrempel invoeren, het Noorden ontsluiten met een Zuiderzeelijn en Lelystad Airport verbinden met Schiphol via een supersnelle directe verbinding (in mijn column van oktober 2015 schreef ik hier al over) dan zijn we al een heel eind. Er wordt nu eindelijk gesproken over de 7de baan van Schiphol en een supersnelle verbinding met Schiphol. Hebben we ruim 20 jaar voor nodig gehad. En met een beetje lokale lef krijgen we dan ook nog een fatsoenlijke kliniek voor tweedelijns zorg als MC Emmeloord/Urk en worden we misschien toch nog een volwaardige centrumplaats. De jonge stellen dit weekend zaten er niet zo mee. Ze geloven niet echt in de daadkracht en de durf van de politiek. Wél in hun eigen toekomst, gelukkig. En zo kwamen we, moe maar voldaan, weer in Harlingen aan wal. Morgen iedereen weer aan het werk, voor eigen toekomst. En Den Haag... hopelijk voor ons allen? Peter N. Blauw

Auteur

Redactie