Leerlingen Groenhorst excellent in Wiskunde

Emmeloord

Zeven leerlingen Groenhorst vmbo hebben dinsdag uit handen van wethouder Hans Wijnants het certificaat Wiskunde excellent ontvangen.

In december is het talentontwikkelingsproject van de school gestart. Na een sollicitatie bij de wethouder en teamleider Eikelenboom hebben de leerlingen het afgelopen half jaar een ontdekkingsreis gemaakt met behulp van Wiskunde. Die ontdekkingsreis mochten ze tijdens de feestelijke presentatie aan ouders, docenten en de wethouder presenteren. De leerlingen hebben onderzoek gedaan naar de wiskunde om hun heen. De enige jongen in het gezelschap: Olav Stavers, deed inspiratie op bij het bezoek aan NEMO en heeft het fenomeen kettingreactie onderzocht. Veerle Indrisie en Julianne Venhorst waren onder de indruk van een bezoek aan het Rietveldhuis en hebben de bekende Berlijnstoel nagemaakt. Nica van Millingen vond de inspiratie langs de dijk en heeft een prachtige werkende lamp ontwikkeld van afvalmateriaal. Fleur Jongman is ondergedoken in De Legend, ze maakte een schaalmodel van dit extreem luxe schip in decatlon. Emma Wardenier en Mariet Bosman raakten geïnspireerd op YouTube en ontwikkelden met behulp van filmpjes een prototype koekjesautomaat. Om tot deze eindresultaten te komen hebben de leerlingen elke week op een vast moment buiten schooltijd gewerkt aan hun project. Allemaal op eigen niveau en manier van leren. Docent Annie Schilstra was enkel faciliterend aan het proces: 'Als leerlingen vragen hadden, gaf ik ze als antwoord dat ik ook heel benieuwd ben en ging met ze mee op zoektocht. Een heerlijke rol voor mij, ik liet me steeds weer verrassen en je ziet de leerlingen groeien in zelfvertrouwen.' Eikelenboom en Wijnants hadden in de beoordeling een belangrijke rol. Naast interesse in het product waren ze vooral benieuwd naar het proces: 'Het gaat ons erom wat de leerlingen leren over zichzelf en het inzicht in het eigen leerproces. Iedere leerling laat op eigen niveau een prachtig resultaat zien. De inzichten die de leerlingen opdoen zijn heel waardevol voor de rest van hun schoollooptijd en ook voor de school zelf,' licht Edward Eikelenboom toe. Tijdens de presentaties vertelden de leerlingen dat ze het soms lastig vonden dat ze geen pasklaar antwoord kregen van de docent. Uiteindelijk konden ze het wel waarderen omdat ze ontdekten dat ze veel meer leerden door op onderzoek uit te gaan.  

Auteur

redactie