Zomerschool voor leerlingen Vakcollege

EMMELOORD

Jacob Woort, Aïscha Kalenkamp, Niels Slagter, Patrick de Vries en Jarno Doejaaren volgen na het behalen van hun diploma aan het Vakcollege Noordoostpolder in juli vrijwilig onderwijs op ROC Friese Poort.

Directeur Elizabeth de Velde van het Vakcollege Noordoostpolder spreekt van een primeur. ‘Het traject is dit schooljaar begonnen. Voor komend schooljaar gaan we dit nog verder uitwerken op basis van de keuzevakken die de leerlingen volgen in leerjaar 4 van het Vakcollege Noordoostpolder. De doorlopende leerlijn Vakcollege Noordoostpolder - ROC Friese Poort bestaat al langer. Het is voor het eerst dat er vijf leerlingen van onze school direct na hun examen onderwijs volgen op het ROC in de maanden juni en juli. De leerlingen stromen in op niveau 2 en 3 en hebben gekozen voor de richting Constructiewerker en Plaatwerker (Werktuigbouwkunde).’

Annemarieke Op ’t Hof, afdelingsleider Techniek van het Vakcollege Noordoostpolder is maar wat trots op haar leerlingen. ‘Jacob, Aïscha en Niels hebben hun PIE diploma gehaald in de basisberoepsgerichte leerweg. Patrick en Jarno hebben eveneens hun PIE diploma gehaald maar dan in de kaderberoepsgerichte leerweg.’

De leerlingen zijn een traject in gegaan van 4 tot 5 weken, waarin ze drie dagen aan de slag gaan in een stagebedrijf, dat aansluit bij hun vakrichting. Daarnaast werken ze twee dagen per week op het ROC aan werkorders in de werkplaats. ‘Doel van dit traject is dat we een duidelijk beeld krijgen van wat de leerling al kan en wat er nog aanvullend geleerd moet worden om het vakdiploma op mbo niveau te halen’ vertelt Durk Bijma, directeur ROC Friese Poort.

‘Aan de hand van een maatwerk opleidingsplan kan de leerling sneller dan 2 of 3 jaar zijn opleiding bij ons op school afronden. Naast het feit dat de leerling al voor een deel vertrouwd is met de opleiding, is de kans groot al vakantiewerk gedaan kan worden bij het stagebedrijf. We streven ernaar dat dit stagebedrijf ook het leerbedrijf wordt tijdens de mbo opleiding’. En de leerlingen zelf? ‘We hebben er zin in. Zouden toch gaan werken in de vakantie dus dit is een hartstikke mooie oplossing. Leren en werken tegelijk.’


Auteur

Redacteur