Lichte lastoorts voor bouw van superjacht

VOLLENHOVE

oyal Huisman, gespecialiseerd in het bouwen van aluminium zeiljachten, start binnenkort met de bouw van een enorm zeiljacht van 81 meter. Dit betekent dat zij voor de duur van een jaar met een extra ploeg van 20 lassers gaan werken, waarvoor het bedrijf 20 extra Fronius Puls-Mig machines nodig heeft.

‘In eerste instantie kwam Gabry bij mij met de vraag of ze de apparatuur konden huren’, vertelt Richard Griep, directeur van GT Lastechniek en partner van EQIN. ‘De kosten daarvan waren behoorlijk.’ ‘Omdat onze oude apparatuur inmiddels aan vervanging toe was kwam GT Lastechniek samen met EQIN met een mooi voorstel’, vult Gabry Harkema, assistent facility management aan. ‘We hebben de oude apparaten ingeruild en konden daarom een mooie korting krijgen op de aanschaf van de nieuwe apparatuur’, vertelt Harkema. ‘Deze “oude” apparaten hebben wij vervolgens aan Royal Huisman terug verhuurd voor een symbolisch bedrag’, zegt Griep. ‘Na een jaar komen de oude apparaten retour en zijn ze ingeruild tegen de 20 nieuwe machines.” “Zo hebben wij de kosten enorm terug kunnen dringen’, vult Harkema aan.

De jachtenbouwer is gespecialiseerd in aluminium jachten die de wereldzeeën bevaren. Dit omdat aluminium veel lichter, sterker en duurzamer is dan andersoortige materialen. Royal Huisman was destijds wereldwijd één van de eerste die met aluminium ging bouwen.

‘Wij gaan voor topkwaliteit’, vertelt Harkema. ‘In het begin werkten we met een ander merk apparatuur maar zagen tijdens een demonstratie bij GT Lastechniek het Fronius apparaat.’ Onder de indruk van het resultaat is Harkema bij Fronius gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Zij waren op zoek naar een modulair apparaat en deze kon Fronius leveren. Zeer belangrijk was dat Fronius er een mooie slanke lastoorts bij kon leveren, de PT-drive met planetaire aandrijving. Harkema: ‘Dit destijds state of the art laspistool gaf voor ons de doorslag.’

Fronius heeft een push-pull toorts ontwikkeld die perfect aansluit bij de wensen van Royal Huisman. De lastoorts is heel licht slechts 1600 gram en mooi slank met de bediening in de toorts. De boog is door de nieuwe intelligente stroombron (TPSI) zeer stabiel en last perfect spatvrij.

‘De toorts werkt wel anders omdat het bedienen van het apparaat nu vanaf de toorts gedaan kan worden’, vertelt Griep. ‘Daarom hebben wij in house vier trainingen gegeven aan alle lassers die met deze toorts gaan werken.’

In 2014 werd het familiebedrijf overgenomen door Royal Doeksen. Naast de locatie in Vollenhove maakt de werf gebruik van een locatie in Zaandam en een werf in Emden (Duitsland).


Auteur

Redacteur