Stefan Veldhuis op pole position

Ens

Stefan Veldhuis gaat fier aan kop, maar de strijd om de Polderbokaal is met nog één cross voor de boeg, verre van beslist. ‘Er moet nog veel gebeuren, het gaat niet vanzelf.’

Zijn Toyota MR2, die de autocrosser uit Ens de eerste overwinning in de Polderbokaal moet bezorgen, ligt uit elkaar. Dat wil zeggen: motorblok en versnellingsbak. Luttelgeest, daar moet het gebeuren op 12 augustus. In de slotcross moet Stefan Veldhuis zijn concurrenten JJ Vrugteveen en Mick Meijerink, die ook nog kans maken op de eindoverwinning, zien voor te blijven. Veldhuis is voorzichtig, maar wel optimistisch. ‘Alles klopt dit seizoen. Ik krijg veel hulp van Daniël, Richard, Maarten, Frans en Tom en dat is fijn.’ En niet te vergeten: Toon van Steenoven, de man die de auto van Veldhuis optimaal heeft weten af te stellen.

50 procent geluk

De 29-jarige wagenparkbeheerder is dit seizoen fantastisch op dreef. In Marknesse en Espel ging hij er met de zege vandoor.  Alleen in Creil miste Veldhuis de finale. ‘Heb ik ‘em op de dijk gezet.’ Harkte hij toch nog 24 punten bij elkaar met de MR2. ‘Het concept is gewoon goed. De auto is betrouwbaar. Ik zeg altijd: of je goed presteert in het crossen is voor 50 procent geluk en voor 50 procent een goeie auto.’ Veldhuis kocht de Toyota, met de fameuze achterwielaandrijving, van Stefan Aarnink. ‘Met een kapotte motor. Ik heb ‘m zelf helemaal opgebouwd.’ De Polderbokaal is de enige grote prijs, die dit seizoen in de Noordoostpolder op het spel staat. Geen strijd om het polderkampioenschap in Emmeloord in september. Veldhuis: ‘Jammer. Er ligt een grote baan, gaaf. Je kunt er iets heel moois van maken, maar autocrossen is wel een serieuze sport.’ Meer wil Veldhuis er niet over kwijt. De Polderbokaal is een echte competitie. Stefan Veldhuis was met zijn vriendengroep uit Ens de oprichter ervan. ‘De eerste jaren hoefde je er minder hard voor te rijden om de bokaal te winnen. Nu heb je veel snelle jongens bij elkaar, die serieus hebben geïnvesteerd in de sport. De groep fanatiekelingen wordt steeds groter.’

Nieuwe klasse

Daar ligt meteen ook een gevaar op de loer: dat het autocrossen in de polder een eliteaangelegenheid wordt, waarbij slechts een klein groepje om de prijzen strijdt. ‘Ik vind dat er een nieuwe klasse moet komen, zo snel mogelijk’, aldus Veldhuis. ‘Iemand, die wil crossen, moet een keuze hebben: of hij gaat flink investeren of hij houdt het betaalbaar. Je wilt dat junioren doorstromen, maar dat is nu zo moeilijk. De ervaren crossers kunnen sparen, maar junioren hebben niet zoveel geld liggen.’ Dat wordt wel een uitdaging, beseft Stefan Veldhuis. ‘Hoe organiseer je een nieuwe klasse? Het moet wel controleerbaar blijven en elk dorp heeft z’n eigen organisatie. Als je zo’n nieuwe klasse in het leven roept, moet je wel in elk dorp kunnen crossen.’ Eerst maar eens de blik op de slotcross half augustus richten. In Luttelgeest kan Stefan Veldhuis de kroon op een prachtig seizoen zetten. Hij moet op z’n minst in het spoor van JJ Vrugteveen en Mick Meijerink blijven. Dan is de buit binnen. Jeroen de Lange (won Ens en Rutten), Henrico Evers (won Creil) en Kris Rol (won Kraggenburg) zijn niet meer in beeld. ‘Als ik de Polderbokaal niet win, baal ik heel erg.’ Lachend: ‘Moet ik volgend jaar weer alle crossen rijden.’ Als Stefan Veldhuis zegeviert, wil hij heel graag nog één zege aan zijn palmares toevoegen: de cross in zijn eigen dorp. Harry de Ridder

Auteur

Redactie