‘Geen pakje shag mee halen’

Emmeloord

 Marinus van Mourik uit Emmeloord had bij carrosseriebedrijf Peter in Kraggenburg zijn oog laten vallen op een ingedeukte DAF YA328. Die opknappen leek hem wel wat, maar hoe pak je dat aan.

  ‘Ik wilde het niet alleen doen’, vertelt hij in zijn appartement aan de Jura in Emmeloord. Hij deed daarom vorig jaar een oproep in De Noordoostpolder en kreeg reacties van tien personen die ook een bepaalde liefde koesteren voor de legertruck, waarvan tussen 1953 en 58 4500 gebouwd werden bij DAF in Eindhoven. Met Martin van Bruggen, Leo de Jong en Jan Koops werd eind november gezamenlijk ‘het opknappertje’ aangeschaft. Martin die ook aangeschoven is heeft warme sentimenten voor de wagen. Hij reed erop tijdens zijn diensttijd in Havelte en dan bekent Marinus dat ook hij op de wagen reed toen hij in ‘t Harde gelegerd was. ‘Op de ‘Dikke DAF’ hebben we moeten leren rijden en dat was bijzonder’, vertelt Martin. ‘Het is een ‘doubleclutcher’, je moet twee keer ontkoppelen om te schakelen.’ Doubleclutching ‘Er is geen luxe aan’, voegt Marinus aan. ‘Je moet het echt effe lere. Het is al weer 46 jaar geleden’, maar inmiddels hebben de mannen het ‘doubleclutching’ weer onder de knie. Marinus maakte vorige week maandag al een ritje met de DAF YA 328 die na een lange winter van uitelkaar halen, uitdeuken, lassen, schuren, plamuren en verven, weer als nieuw is. ‘Met het zweet op het voorhoofd ging dat’, vertelt Marinus. ‘De wagen heeft geen stuurbekrachtiging en dan al die rotondes. Het is spartaans.’ Het geluid van de motor klinkt de twee ook als muziek in de oren. ‘Zo mooi en je hebt er geen brulpijp voor nodig.’ ‘Ik hoorde hem al van ver aankomen’, interrumpeert echtgenote José. Martin haalt een fotoboek tevoorschijn waarin het opknapproces is bijgehouden. ‘We hebben hem echt helemaal uitelkaar gehaald. Het was een ouwe roestbak. Hij had 25 jaar ergens bij Uden in Brabant in het bos gestaan’, weet hij over het voertuig. De geschiedenis van hun Daf kennen ze niet. Wel dat de truck in perfecte staat was. ‘Dat bleek ook wel, want de wagen kwam gemakkelijk door de keuring.’ Driekwart jaar werkten de mannen aan de auto met op de voorbumber 903L eb 5937 geschreven. Dat gebeurde op dinsdag in een loods van Leo in Espel. Leo, die agrarier is, heeft een militair verleden in Seedorf. Wim Bosman, die niet mede-eigenaar is, hielp het team bij het uitdeuken. Daarnaast mag de steun van enkele metaalbedrijven uit Emmeloord en een kraanbedrijf niet onvermeld blijven. Ringafuit Inmiddels hebben de mannen ook een bijpassende waterwagen gekocht. Deze moet overigens nog opgeknapt worden. En er moet nog een ringafuit gemaakt worden, waarop een mitrailleur geplaatst kan worden. ‘Nou ja dat is dan voor de originaliteit’, merkt Marinus op. De Nederlandse legertruck heeft trouwens een vredig imago. ‘We zijn lid geworden van de DPA, dat staat voor Dutch Peace Army.’ De mannen zijn trots op hun wagen en willen de buitenwereld er graag van mee laten genieten. Afgelopen weekeinde deden ze mee aan de Army Show op vliegveld Twente, waar hun truck ook nog eens als mooiste Daftruck werd gekroond. StEP heeft al even geroken aan het rijden in de DAF en in september wordt de wagen ingezet voor een dropping bij Netl. ‘We gaan er alleen mee naar evenementen en rijden bijzondere opdrachten. En nog een keertje naar Seedorf. Maar voor de lol, nee. Hij rijdt een op twee dan ga je er geen shag mee halen.’ Cees Walinga

Auteur

redactie