Weerribben-Wieden moet begrip worden

SINT JANSKLOOSTER

De introductie van de naam Weerribben-Wieden heeft met het plaatsen van de eerte komborden nu ook fysiek een gezicht.

Wethouder Oosterveen van Steenwijkerland, bestuursleden Roel van Hoorn, Jan Hanskamp en directeur Jurr van Dalen van de stichting Weerribben-Wieden presenteerden donderdag bij Sint-Jansklooster het eerste bord. In het voorjaar moeten alle vlaggen, borden en andere uitingen met daarop de oude naam WaterReijk zijn verdwenen.

‘Dit logo en deze borden passen fantastisch bij de kenmerken van het gebied. Het is nu voor automobilisten, fietsers en wandelaars duidelijk dat ze in Weerribben-Wieden zijn’, zegt Van Dalen, die aan zijn derde week als directeur bezig is. Hij is nog meer onder de indruk van het gebied geraakt. ‘Het is hier waanzinnig mooi: één van dé wetlands van de wereld’, vindt de directeur, die onder meer werkt aan de toegangspoorten tot het gebied en herkenbare elementen langs wegen en toeristische knooppunten. Hij wil bovenal zorgen dat de vanuit het gebied gedragen naam Weerribben-Wieden grote bekendheid krijgt.

Ook wethouder Douwe Oosterveen is blij dat de introductie van de naam in het gebied nu vorm krijgt. Hij hoort vooral positieve geluiden over de naam en de uitingsvormen. ‘Dat zag je al tijdens de presentatie van Weerribben-Wieden: ondernemers vroegen meteen waar ze vlaggen konden bestellen. Dat is een goed teken. De naam is gewoon helder: iedereen weet waar dit gebied ligt.’ Met een glimlach: ‘Weerribben-Wieden staat in ieder geval al op de borden, nu moeten we zorgen dat de naam ook op de kaart komt.’

Eerst maar de grootscheepse vervangingsronde klaren. Overal in het gebied verdwijnt de naam WaterReijk en doet Weerribben-Wieden zijn intrede. Oosterveen gaat ervan uit dat de operatie eind maart is afgerond, ruim voordat vele toeristen het gebied weer bezoeken. Vermoedelijk herkennen zij de logo’s op de komborden al.

Marketing Oost, die namens de Stichting Weerribben-Wieden de promotie van het gebied verzorgt, gebruikt dezelfde huisstijl tijdens beurzen, op de website en in de toeristische gidsen. Ook de fietsknooppunten en de borden van het wandelnetwerk worden voorzien van het logo.

Bestuursleden Jan Hanskamp (namens bewonersorganisaties) en Roel Hoorn (namens ondernemers) van de Stichting Weerribben-Wieden waren betrokken bij de oprichting en de zoektocht naar de nieuwe merknaam.


Auteur

Redacteur