Bertha en Erik op de motor naar de andere kant van de wereld wereld

KATHMANDU

  Benzine uit colaflessen in Oezbekistan, uit theepotten in China of bijna zonder brandstof zitten midden in de woestijn van Turkmenistan. Honderden selfies op één dag in India, verkeersopstoppingen door paarden in Kirgizië, rijden over de Pamir Highway in Tadzjikistan of onder politiebegeleiding in Pakistan. Zomaar een greep uit de avonturen die Bertha Rinsma en vriend Erik Baas de afgelopen 6,5 maand, over 25.000 kilometer en in 25 verschillende landen hebben beleefd.

Bertha, geboren en getogen in Bant, en haar vriend Erik rijden op hun beide motoren van Nederland naar de andere kant van de wereld. Momenteel zitten ze in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal die in 2015 in het nieuws kwam door een aardbeving. De gevolgen van deze aardbeving zijn volgens het stel nog goed zichtbaar wanneer je de stad binnen rijdt. ‘In de wegen zitten soms diepe scheuren die we nog nergens anders hebben gezien. Bovendien maakt dit het rijden op de motor er niet makkelijker op.’ Naast de wegen is ook de brandstof voor dit avontuurlijke stel soms een uitdaging. ‘De motoren hebben een tank, waar we gemiddeld iets meer dan 300 km mee kunnen rijden. In Turkmenistan was dit een uitdaging, omdat we ruim 600 km door de woestijn af moesten leggen zonder een tankstation tegen te komen. Een 20-liter jerrycan vol met benzine achterop de motor bood uitkomst. Iets te zwaar bleek even later toen deze al stuiterend over het asfalt tot stilstand kwam. Gelukkig konden we nog net op tijd de beide motoren bijtanken en bleef er slechts twee liter benzine achter op de snelweg.

Gebroken pink

Hoe dan ook, Erik en Bertha zijn voor geen gat te vangen. Ze hebben al veel meegemaakt in de afgelopen maanden. Het dieptepunt was het ongeluk in India. Het verkeer in India vergt meer aandacht tijdens het rijden dan alle overige landen bij elkaar opgeteld. Het verkeer te voet, fiets, brommer, kameel of auto komt werkelijk van alle kanten. Alle verkeersregels die ze in Nederland hebben geleerd, gooien ze hier overboord. In India geldt het recht van de sterkste en de heilige koe. Deze heilige koeien lopen overal. Zo sprong er opeens een koe vanuit de middenberm op de snelweg en moest Bertha hierdoor vol in de remmen. Met de koe liep het gelukkig goed af. Bertha kwam er vanaf met een gebroken pink, maar bij haar motor was veel meer gebroken. Na een week sleutelen heeft Erik met het nodige laswerk, tiewraps en ducttape er gelukkig toch wat van weten te maken en is de motor weer veilig om de weg op te gaan. ‘Na zo’n week van tegenslagen moesten we huilen van geluk toen we weer de weg op reden.’ Gelukkig hebben ze ook positieve en onvergetelijke ervaringen opgedaan, waaronder het rijden van de Pamir Highway in Tadzjikistan. ‘Onder de overlanders is dit één van de routes die je gedaan moet hebben. De paar honderd kilometer over niets meer dan stenen en zand was zwaar. Het is dan soms lastig om van het uitzicht te genieten, maar de route langs de grens met Afghanistan en haar valleien is adembenemend.’ Pakistan was ook een land wat hun verwachtingen te boven ging. ‘We wisten eigenlijk niet wat we konden verwachten, maar de binnenkomst vanuit China over 4.693 meter was een prachtig begin. De Honda Transalp motoren hadden wel wat moeite met de hoogte, maar uiteindelijk hebben ook zij het gered. Wat volgde in Pakistan was een natuurlandschap dat ons hart sneller deed kloppen; diepe valleien, met sneeuw betopte bergen, gletsjers en flora en fauna in de meest wonderlijke kleuren!’

Annapurna Circuit

Het stel heeft in Nepal twee weken afstand gedaan van hun motoren. In die tijd hebben ze het Annapurna Circuit gelopen, een wandeling rondom de witte bergen met een pass van 5.416 meter. ‘Zwaar, maar onvergetelijk!’ Vanuit Nepal laten Bertha en Erik de motoren vliegen naar Indonesië. Nieuwe regelgeving maakt het voor hen bijna onmogelijk om door Myanmar en Thailand te rijden. Een verplichte gids in deze landen zien ze niet zitten en is bovendien een enorme aanslag op hun reisbudget. ‘In Indonesië kunnen we vrij rijden en dat maakt het reizen zóveel leuker!.’

Honger naar nieuw avontuur

Het avontuurlijke stel is nog niet reis-moe. Sterker nog, na zoveel landen gezien te hebben wordt de honger naar nieuw avontuur alleen maar meer aangewakkerd. Het oorspronkelijke plan was om naar Australië te rijden, maar of dat ook het eindpunt wordt is momenteel de vraag. ‘We hebben bij verschillende ambassades aanvragen uitstaan voor visums en op basis van die uitkomsten zal de route ná Indonesië worden bepaald. We houden het spannend!.’ De avonturen met foto’s en filmpjes zijn te volgen op hun website BEontheroad.nl of op Instagram @BEontheroad.nl.

Auteur

admin