Buschauffeurs leggen werk massaal neer

EMMELOORD

Het openbaar vervoer in Noordoostpolder lag donderdag op de landelijke actie dag helemaal stil. Als de werkgevers niet buigen volgen dinsdag 16 januari opnieuw acties.

‘De bereidwilligheid onder de chauffeurs om te staken is groot’, zegt regiobestuurder Anton Meijerman van CNV Vakmensen. ‘Er waren van de bijna zestig chauffeurs op de post Emmeloord twee werkwilligen. Die twee hebben schoonmaakwerkzaamheden verricht.’ Sanne van der Meulen, onderhandelaar bij CNV Vakmensen: “We voeren actie voor een goede cao, óók in het belang van de reizigers. Het gaat ons niet alleen om meer loon. Maar ook om meer ruimte in de dienstregeling: minder gejaag, meer tijd voor een normale pauze en voor service aan de reizigers. We vinden het ook belangrijk dat er geld is voor scholing én dat er meer perspectief komt voor de vele uitzendkrachten die nu op de bus rijden. We realiseren ons dat reizigers last hebben van deze actie. Dat vinden wij heel vervelend. Toch kiezen wij ervoor om op deze manier een stevig signaal te geven aan de werkgevers. Met praten is het tot nu toe niet gelukt.’

Meijerman wijst erop dat de post Emmeloord vergrijst en er dit jaar zeven mensen met pensioen gaan. ‘Nieuwe mensen worden niet aangenomen. De werkdruk neemt daardoor toe. Er wordt gewerkt met uitzendkrachten, maar die krijgen contracten voor hooguit 28 uur. Daar kunnen ze niet van leven en nu de economie aantrekt, zie je dat ze vertrekken. De toekomst van goed openbaar vervoer komt daarmee in gevaar.’ Als de vervoersmaatschappij haar ritten niet rijdt, krijgt ze een boete van de provincie, weet Meijerman.

Uiteindelijk is het een centenkwestie en ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de politiek, vindt Meijerman. ‘Bij het aanbesteden van de concessies worden de vervoersbedrijven uitgeknepen door de provincie. De vervoersbedrijven zouden er collectief niet meer op moeten inschrijven, maar die mogen weer niet gezamenlijke afspraken maken. Uiteindelijk ligt de hele problematiek op het bordje van de politiek. De provincie zou voortaan met de bonden om tafel moeten als het gaat om het stellen van prioriteiten voor de vervoersconcessie.’

‘Het spijtige is dat de passagier de dupe is, al kan die wel keuzes maken in het stemlokaal’, stelt Meijerman. De vakbonden zetten de actie onverminderd voort. Als de werkgevers niet snel met een acceptabele CAO komen rijden er op 16 januari opnieuw minder bussen. ‘Of er dan geen openbaar vervoer in de Noordoostpolder is, is nog niet duidelijk. Dat wordt een estafettestaking door het hele land. Het is nog de vraag of ‘het stokje’ dan door Emmeloord gaat.’


Auteur

Redacteur