Mooie, maar ijskoude Zuiderzeerally

Emmeloord

Duco Hoekstra was heel tevreden over zijn twaalfde plek. ‘We hebben het gewoon hartstikke goed gedaan, denk ik. Met dank aan het hele team en de sponsors.’

Door Harry de Ridder

De Emmeloorder, met aan zijn zijde navigator Jessica Bosscha, presteerde dus op eigen bodem meer dan goed. De Volvo 240 Turbo hield zich prima, afgezien van een paar ongemakken. Vooraf had Duco Hoekstra zichzelf niet zo’n spannend doel gesteld. ‘Heel cliché, maar we wilden ‘em uitrijden. Je moet altijd maar afwachten hoe de techniek het doet.’ Goed dus, met dank aan het serviceteam, dat na de eerste twee proeven een mankement snel had verholpen. Hoekstra: ‘Het gas bleef hangen, dat is niet prettig.’

Een extra tegenstander tijdens de Zuiderzeerally was de kou. Het was zaterdag recordkoud en daar had iedereen (coureurs, serviceteams en toeschouwers) last van. ‘Ik heb geen kachel in de auto, die heb je normaal ook niet nodig’, aldus Hoekstra. ‘We hadden allebei steenkoude voeten. Dooie tenen in de eerste paar proeven. Toen hebben we maar pads, die urenlang een beetje warmte afgeven, in de schoenen gedaan.’

Proef De Basse

In totaal kregen de  teams twaalf proeven van in totaal 157 kilometer lengte voor de kiezen. Nieuw op het programma van de Zuiderzeerally waren de proeven in Oldemarkt en De Basse. Vooral de laatste beviel Duco Hoekstra goed. ‘Een hele mooie, landelijke proef met wat hoogteverschilletjes. Echt een aanwinst.’ Ook de lange proef bij Kamperveen kon Hoekstra bekoren. Het sluitstuk op de Nagelerweg was zoals altijd een topper. ‘Veel bekenden en familie. Iedereen was enthousiast.’ 

Al met al een prima start van het rallyseizoen voor Duco Hoekstra en Jessica Bosscha. Vorig jaar zat er niet meer in dan één rally op eigen bodem, maar dit jaar ziet het er beter uit. ‘We gaan sowieso de rally’s in Hellendoorn en Hengelo rijden. En misschien zit er nog een vierde rally in’, aldus Hoekstra, die nog eens benadrukte dat de twaalfde plek, met dank aan het hele team, ‘in verhouding’ een prima prestatie is. ‘Onze auto is oud, maar weer netjes opgebouwd. De auto’s die vooraan rijden, hebben de nieuwste techniek en kosten tweeënhalf, drie ton. Hebben wij niet.’

Derde plaats

Harmen Scholtalbers behoorde tot één van de teams, die vooraan om de podiumplekken streden. De navigator uit Kraggenburg finishte met coureur Erik van Loon als derde, achter Herman Kobus en Erik de Wild en de winnaars Hans Weijs jr. en Hans van Goor. ‘Vooraf riepen we heel hard dat we voor het podium gingen.’ Meer dan de derde plaats zat er geen moment in. ‘De nummers één en twee reden in exact dezelfde auto met evenveel pk’s. We zijn gewoon op waarde geklopt’, aldus Scholtalbers.

Ook Scholtalbers was te spreken over de klassementsproeven. ‘Hele mooie proeven, ook die lange op Kampereiland. We waren blij verrast door het mooie parcours. Volgens Erik is de Zuiderzeerally een van de moeilijkste rally’s van Nederland.’ Over de ijskoude omstandigheden zei Scholtalbers: ‘De kou was een ramp voor officials en publiek. Bij de proeven en bij het servicecentrum op de Paardenmarkt waren veel minder mensen dan normaal. Alleen de echte fans waren er. Alleen in de overdekte hal bij AGRPO zat het ramvol. Je hoorde de mensen boven de motor uit schreeuwen. Super.’ Navigator Paul Helmink uit Emmeloord en coureur Pierre Brouwer haalden de finish niet door malheur met de techniek. Een gebroken koppelingsgaffel gooide roet in het eten.


Auteur

Redactie