Werkgevers Openbaar Vervoer naar rechter om staking te voorkomen

EMMELOORD

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt naar de rechter. De FNV dreigt met een landelijke 48-uurs staking in het openbaar vervoer op 30 april en 1 mei. De werkgevers willen deze maatschappelijk ontwrichtende staking aan het begin van de meivakantie voorkomen.

Op 15 januari bereikten de werkgevers en de vakbonden FNV en CNV na een lang en complex proces een gezamenlijk onderhandelingsresultaat. Resultaat was 8,3 procent loonsverhoging in drie jaar en goede afspraken over de werkdruk. De FNV nam daarna drie maanden de tijd om het resultaat aan haar leden voor te leggen. Het resultaat is door de leden afgewezen. De FNV heeft het resultaat alleen voorgelegd aan leden die op de vergaderingen aanwezig waren –een kleine 10 procent. Op 7 maart was de uitslag bekend. Werkgevers verzochten driemaal schriftelijk om inhoudelijke punten, maar kregen geen reactie.

Op 16 april spraken de werkgevers opnieuw met de bonden. Pas toen is de reden van afwijzing inhoudelijk toegelicht. Bonden hebben werkgevers in het overleg 1 week gegeven om nieuwe eisen te beoordelen. De VWOV heeft gevraagd om meer tijd hiervoor. In reactie daarop dreigen bonden met een 48-uurs staking op 30 april en 1 mei.

Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘De bonden lijken helemaal niet uit te zijn op een akkoord. Deze acties waren al gepland voor ons overleg van 16 april. Zo’n grootschalige ov-staking aan het begin van de meivakantie is maatschappelijk ontwrichtend. Onze luchthavens zijn dan niet bereikbaar. Een dagje uit naar de Keukenhof of de Efteling zit er voor veel mensen niet in.’

De werkgevers zetten alles op alles om een staking te voorkomen en leggen het conflict voor aan de rechter. De VWOV vertegenwoordigt streekvervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz.