Flevoplant legt nieuwe demotuin aan; bedrijf uit Ens vergroot klantbeleving

Ens

Op een grasveld op het terrein van Flevoplant in Ens legt het bedrijf een gloednieuwe demotuin aan. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vermeerderen van aardbeiplanten en wil graag laten zien wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt en daarmee tegelijkertijd de klantbeleving vergroten.

 

Klaas Niewold is sinds een goede acht maanden algemeen directeur bij Flevoplant. Al snel ontstond het idee om een demotuin aan te gaan leggen. 'Ik kom uit de consumentenwereld en ben gewend om klanten te laten zien wat je verkoopt', vertelt hij eind april, wanneer net is begonnen met de aanleg van de tuin.

'We hebben veel klanten uit Duitsland, Scandinavië en Oost-Europa. In die landen wordt nog veel in de volle grond geteeld, terwijl je in Engeland, België en Nederland ziet dat het steeds meer naar glastuinbouw gaat. Om die transitie voor telers makkelijker te maken, gaan we hier in deze demotuin vijf teeltsystemen laten zien.'

 

In de tuin worden verschillende teeltsoorten tentoongesteld en gezien kan worden wat de voor- en nadelen zijn van deze manieren. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vermeerderen van aardbeiplanten en nu wordt daadwerkelijk laten zien wat er met die planten gebeurt wanneer ze geteeld worden. 'Dat kan best confronterend zijn', glimlacht Niewold. 'Maar je kunt er ook heel erg trots op zijn. We willen laten zien dat ieder ras eigen voeding nodig heeft. Op de ene goot staat hier straks bijvoorbeeld een ras dat de juiste voeding krijgt, terwijl een ander ras niet de juiste voeding krijgt. Wat gebeurt er dan eigenlijk?' Klanten, kennisinstellingen, studenten, bedrijven en partners krijgen het met eigen ogen te zien. Er kwam al een bus vol Brabantse telers kijken bij Flevoplant, om te kijken hoe ze hier in Ens werken. 'We kregen daarna een groep Duitse ondernemers op bezoek. Die werken vooral nog veel met volle grond, voor hen was het heel erg relevant om hier te komen kijken. We gaan aanjagen om hier naartoe te komen. We zeggen niet dat anderen het verkeerd doen, wel laten we zien wat er allemaal mogelijk is. Misschien zijn er wel hogere opbrengsten uit te halen...', vertelt Niewold.

 

Flevoplant gaat in de demotuin samenwerken de hogeschool in Dronten. Maar met ook de Universiteit van Wageningen, om meer te leren en data op te bouwen. Met Philips doen ze een proef met LED-verlichting. Niewold: 'We zoeken daarnaast ook andere partijen om mee samen te werken. Naast samenwerking wordt de klantbeleving vergroot. Als je in een winkel komt waar niks hangt… Dan ben je zo weer weg. Wanneer je dingen ziet, voelt en beleeft wordt het veel leuker. We willen heel graag topproducten leveren, maar zetten ook in op een goede klantbeleving.'

Alexander Drost


Auteur

Alexander Drost