Met een colablikje de uitlaat fiksen

NOORDOOSTPOLDER

Dik 14.000 kilometer brengen ze samen door. In de auto. Of sleutelend aan een klassieker. Ondertussen komen ze op plekken waar ze nog nooit geweest zijn. Henk Könning uit Bant en Geo Bremer uit Emmeloord maken zich als techniekteam op voor de Transasia Classic.

Ze repareren niet alleen auto’s, maar lappen de bestuurders ook weer op. Als ze verdwaald zijn in de woestijn bijvoorbeeld. ‘Komen we wel thuis, vragen ze dan in paniek. Jazeker, zeg ik dan. Maar dan kijk ik Geo aan en dat weet ik het zo net nog niet’, lacht Henk. ‘We hebben tot nu toe altijd alle deelnemers aan de finish gekregen’, reageert zijn teamgenoot.

Al was het soms wel even spannend. Niet zo gek tijdens een tocht van 24.000 kilometer door 20 landen, in 60 dagen en met 35 (oude) auto’s. Het merendeel is van het merk Volvo. De oudste auto is 65 en de jongste is 25 jaar.

Dat wordt veel sleutelen, weten de heren uit ervaring. Ze deden namelijk ook mee aan Bant to Beijing (2008), Panamericana (2011, Zuid-Amerika), Panama-Alaska (2014) en nu dan de Transasia Classic. Met de oude Zijderoute als heenreis (14.000 kilometer) en Transiberië als terugreis (10.000 kilometer).

De heren rijden ‘alleen’ de oude Zijderoute en vliegen vanaf Beijing terug. Twee monteurs in andere auto’s rijden de hele rit. Terug van Beijing naar Nederland rijden er nog twaalf auto’s. ‘Zoveel tijd hebben wij helaas niet.’ Nico van der Voort uit Espel rijdt de gehele rit. Er doet ook een Japans team mee. Shigeo Sunahara en Koko Takahira verscheepten hun Volvol Amazon eerst vanuit Japan naar Nederland.

Een rij klassieke auto’s dwars door de Karakumwoestijn in Turkmenistan, over de uitlopers van de Himalaya in Kirgizië en van oase naar oase in de Taklamakanwoestijn in China. Henk: ‘Wie komt er nou in Kirgizië? Of rijdt er door China, weliswaar onder begeleiding? Wat je allemaal ziet onderweg is niet in woorden of beelden uit te drukken.’

Deelnemers kunnen tijdens de rustdagen met excursies de plek waar ze zijn verder verkennen. ‘Dan leveren ze de autosleutels bij ons in en kunnen wij sleutelen’, lacht Henk. Het wordt improviseren, weten ze. ‘Zo hebben we met de onderkant van een plastic flesje een knipperlicht gemaakt en met een colablikje de uitlaat.’ Uit ervaring weten ze dat het veel laswerk is, maar ook versnellingsbakken en koppelingen begeven het nog wel eens tijdens de reis. Er rijden drie servicewagens mee en Henk en Geo zijn de laatste. Hun wagen is volgeladen met onderdelen én gereedschap. Geo: ‘Of we genoeg mee hebben? Dat weet je nooit. De vorige keren hadden we na een week al bijna alles versleuteld.’

Dus moest er worden bijbesteld. ‘Dan reken je uit over hoeveel dagen je in welk hotel zit en laat je dat daarheen sturen.’ De mannen zijn goed op elkaar ingespeeld. Ze kennen elkaar al sinds 1978 toen ze bij Volvo-dealer Jacob Schaap werkten. Geo werkt daar nog steeds. Ze werden vrienden en deden ook samen mee aan Bant to Beijing. Uitgepraat raken ze nooit. Ook niet na 24.000 kilometer. ‘Dan geef ik hem een dropje en is ie tenminste ook even stil’, lacht Henk.

De Transasia Classic start op 30 juni om 08.00 uur in Bant. Volvo Nederland en de Chinese ambassadeur zijn aanwezig. Bantenaar Jan Smit geeft het startschot.

www.transasiaclassic.com


Auteur

Donna Oevering