Klanttevredenheid Wmo in NOP is verbeterd

EMMELOORD

In Noordoostpolder is 79 tot 86 procent van de cliënten tevreden over de kwaliteit en het effect van de ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek onder cliënten van de Wmo die de gemeente Noordoostpolder hield over 2017. Wethouder Marian Uitdewilligen: ‘We zetten ons in voor een goede dienstverlening, het is fijn te merken dat dit gewaardeerd wordt. Ten opzichte van 2016 beoordelen de cliënten van de Wmo de dienstverlening gemiddeld iets hoger. De bekendheid van de onafhankelijk cliëntondersteuner is gelukkig ook iets gestegen in vergelijking met vorig jaar. 37 procent van de ondervraagden gaf aan op de hoogte te zijn van deze hulp.’

Inwoners die ondersteuning krijgen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning hebben recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. In het gesprek met de gemeente of een andere instantie kan de onafhankelijke ondersteuner met de inwoner mee. Hij of zij kan inwoners ook bijstaan bij een onderzoek of een aanvraag voor zorg of voorziening. Gemeente Noordoostpolder heeft deze taak belegd bij Kwintes en MEE IJsseloevers. Inwoners kunnen rechtstreeks contact met hen opnemen voor ondersteuning.

Ieder jaar zijn gemeenten verplicht om cliënten van de Wet maatschappelijke ondersteuning te vragen naar hun ervaringen. Voor het onderzoek naar de ervaringen van de Wmo moet een standaard vragenlijst gebruikt worden.