Zweefvliegers 3e en 4e bij Euroglide 2018 (update dag 6 slot)

EMMELOORD

Twee equipes van de Zweefvliegclub Noordoostpolder (ZCNOP) doen mee aan Euroglide 2018, een 2000 km lange zweefvliegwedstrijd dwars door Europa, die duurt tot en met vrijdag.

De race is maandag begonnen in Venlo en voert de vliegers vervolgens naar Güstrow in noord oost Duitsland, Frýdlant nad Ostravicí in Tsjechië, Hütten-Hotzenwald in het Zwarte Woud vlakbij de Zwitserse grens. De finish is weer op Venlo. Aan de wedstrijd doen in totaal 82 teams mee. Siem Troost, Jeroen Minnema en Aart Jan Troost vliegen als team met een DG-1000 lesvliegtuig van ZCNOP en Henk Leegwater, Jos Minnema en Kor Sneller met de een Arcus-tweezitter.

Dag 1

Na een uitvoerige briefing werd maandag vanaf 12:00 uur gestart vanaf vliegveld Venlo. In verband met de veiligheid werd de grote hoeveelheid vliegtuigen in de diverse klassen over verschillende routes naar het eerste keerpunt in Noordoost-Duitsland geleid.

De ‘NP’ Arcus, met als dagvliegers Henk Leegwater en Kor Sneller, vloog als een speer en is tot aan Höpen in Duitsland gekomen, onder lastige omstandigheden met zogenaamde blauwe thermiek. Normaal gesproken geven wolken de locatie van thermiek aan, zodat je als vlieger weet waar de thermiek zich bevindt, maar met de huidige droge omstandigheden zijn er geen wolken waarop je je kunt oriënteren. Het team had na deze dag 260 kilometer van de 2000 op de teller staan. De ‘F11’ DG-1000 met Siem Troost en Jeroen Minnema aan boord heeft op de eerste dag maar liefst 430 kilometer gevlogen. Veel deelnemende vliegtuigen hebben een in-, en uitklapbare hulpmotor aan boord waardoor ze, in geval dat de thermiek ophoudt, een volgend veld kunnen halen. De F11 is het zweefvliegtuig dat het verst gekomen is van de vliegtuigen zonder hulpmotor.

Dag 2

De tweede dag was een echte knaller, met subliem zweefvliegweer. De ophaalploegen hebben flink moeten sturen om de beide ZCNOP-kisten bij te kunnen houden. Rond de middag startte de Arcus vanaf vliegveld Höpen in Duitsland en is uiteindelijk via Polen in het Tsjechische Vrachlabi geland. Vliegers Henk Leegwater en Jos Minnema hebben dinsdag een maximale hoogte bereikt van maar liefst 2736 meter, waarmee ze in theorie ruim 135 kilometer ver kunnen vliegen, omdat het vliegtuig per kilometer hoogte 50 kilometer afstand af kan leggen in rustige lucht.

De F11 met Troost en Minnema heeft ruim 700 kilometer afgelegd en is helemaal tot het tweede keerpunt Frýdlant nad Ostravicí, eveneens in Tsjechië, gekomen.

De verrichtingen van de beide teams zijn te volgen op www.zcnop.nl

 

Dag 3

De dag van gister was natuurlijk een dag die lastig te overtreffen zou zijn, en dat bleek ook het geval te zijn. De F11 is vertrokken vanaf Frýdlant nad Ostravicí om 10:26 en heeft tot ongeveer 17:26 geworsteld onder lastige omstandigheden om bij Straubing in Bayern te landen, gedwongen door onweer.
De F11 vliegers op dag 3, Jeroen Minnema en Aart Jan Troost,  hebben hun uiterste best gedaan de maximaal haalbare afstand af te leggen en hebben bijna 500 km afgelegd onder lastige conditioes. Bij de vloot van “echte” zweefvliegtuigen, dus zonder hulpmotor, hebben ze zich kranig geweerd en staan ze op een gedeelde eerste plaats met de VB op de hielen gezeten door de ZCR, zie de overzichtskaart van de zweefvliegtuigen hieronder
 


De NP is om 11:44 met de hulpmotor gestart vanaf Vrachlabi in het reuzen gebergte en na het ronden van Frýdlant nad Ostravicí in een relatief noordelijke koers, anticiperend op het verwachte weer van donderdag, vertrokken naar het derde keerpunt Hütten-Hotzenwald.
 
Het is leuk om te zien hoe de teams verschillende tactieken gebruiken want de verwachtingen voor het midden en zuiden van Duitsland zijn slecht voor de komende dagen en de NP hoopt het slechte weer te omzeilen en daarmee de teams die meer op koers liggen in te halen omdat die donderdag aan de grond staan vanwege het weer. Hoe dit uitpakt weten we donderdag avond. De oplettende lezer ziet dat de “zelfstart” zweefvliegtuigen op het eerste been vanaf Venlo een extra keerpunt hebben om de 82 deelnemende vliegtuigen van elkaar te scheiden in verband met de vliegveiligheid.

DAG 4:

Donderdag is inderdaad de verwachte uitdaging geworden. Vanuit het zuiden was er slechter weer op komst en kon er maar kort gevlogen worden. Gelukkig zijn de ZCNOP’ers gewend om met moeilijke omstandigheden ook te kunnen vliegen en de NP met Kor Sneller en Henk Leegwater heeft er ondanks de naderende regen 175 kilometer uit weten te persen.

De F11 met daarin Siem Troost en Aart Jan Troost zijn vroeg vertrokken en hebben eveneens  zo’n 170 kilometer af weten te leggen en staan nu op een Ultralight vliegveld in Mittelfischach waar  ze in de regen zijn geland. Dus ze hebben het vliegbare deel van de dag echt optimaal benut.

Voor de wedstrijd is het mogelijk om een deel over de weg te verplaatsen als er geen opsleep mogelijkheden zijn zoals het veld Mittelfischach waar de F11 geland is. Op het moment van schrijven van dit persbericht was de geplande start locatie nog niet bekend maar daarover meer in het verslag van vrijdag 6 Juli.

DAG 5:
Zoals gister aangegeven is de F11 via een “tactical move” verplaatst van het Ultralight veld Mittelfischach naar Offenburg. Het voordeel van deze move was dat er vanaf dat vliegveld vertrokken kon worden achter een motorvliegtuig, en dat een net iets gunstiger liggen ten opzichte van het lokale weerbeeld. De ochtend was nog matig en naarmate de dag vorderde knapte het weer op en kon er uiteindelijk gestart worden na 14:00. Het was een tactische actie om 1:15 boven Offenburg te blijven vliegen zodat het keerpunt Hütten-Hotzenfeld virtueel gerond kon worden. Omdat dit veld te diep in een slecht weer gebied lag. De bewolking was al aan het over ontwikkelen waardoor de omstandigheden slechter werden en de F11 na de 1`:15 niet kon vertrekken op koers en er uiteindelijk weer geland werd op Offenburg. Morgen vertrekt het team hopelijk in volle vaart richting de finish in Venlo  waar de crew dit weekend hoopt te finishen.
 

VERSLAG DAG 6: Zaterdag 7 juli 2018:

F11 finished als 3e

NP finished als 4e

De NP is van Musbach om 10:15 vertrokken met  Kor Sneller en Jos Minenma aan  de knuppel en ze hebben direct koers gezet naar Venlo. De vlucht was lastig met al 1700 km in de spreekwoordelijke benen. De weersomstandigheden maakten het niet makkelijk om de thermiek te vinden en er waren maar een paar wolkjes die niet altijd de beloofde thermiek waar wisten te maken. Na ruim 7 uur vliegen kwamen ze uiteindelijk na een vlucht van ruim 400 kilometer aan op Venlo.

De F11 is vanaf Offenburg gestart en moest door de eerder genoemde  tegenvallende omstandigheden nogmaals starten.  Vader en zoon, Aart Jan en Siem Troost, hebben het laatste been samen in de F11 gevlogen en het was natuurlijk een geweldig moment om in die setting Venlo na eveneens ruim 400 km, als 3e equippe te bereiken in “zweefvliegtuig klasse”.

De beide teams hebben ontzettend goed gepresteerd en kijken terug op een zeer geslaagde deelname aan de euroglide 2018. Henk Leegwater geeft als spreekbuis van het team aan dat de samenwerking en tactische overleggen zeer goed hebben uitgepakt en dat het vliegplezier bovenaan gestaan heeft. De vlieger kameraadschap maakt het tot een buitengewoon bijzonder evenement omdat de vliegers overal uitstekend onthaald werden en de dagen met het bijbehorende vliegers latijn werden geëvalueerd.

Over twee jaar is er weer een Euroglide en zal er zeker een vervolg aan dit evenement gegeven worden door de ZCNOP. Wilt u de equippes zelf eens ontmoeten kom dan kijken op zweefvliegterrein “de Voorst” aan de voorsterweg 21 in Marknesse en met wat geluk ook met ze meevliegen.