Vliegers ZCNOP ‘in hogere sferen’

EMMELOORD

De twee zweefvliegteams van Zweefvliegclub Noordoostpolder hebben uitstekend gepresteerd tijdens Euroglide 2018, een wedstrijd van dik tweeduizend kilometer dwars door Europa.

De F11, met Henk Leegwater, Kor Sneller en Jos Minnema, eindigde in een sterk deelnemersveld van 82 teams als derde. De NP, met Siem Troost, Jeroen Minnema en Aart Jan Troost als vliegers, eindigde als vierde.

Intensief

‘Waanzinnig’, glimlacht Remco van den Berg, die namens de club de PR-zaken doet. ‘Het was een hele goede week, waarin onze twee equipes bovendien onderling goed hebben samengewerkt. Zo werd er de nodige informatie uitgewisseld en werden er technische beslissingen genomen. De kameraadschap is gigantisch tijdens zo’n week’, aldus Van den Berg.

In zes dagen werd de tocht over Europa afgelegd. Vanuit Venlo en Noord-Duitsland zweefden de vliegtuigen naar het oosten van Tsjechië, om vervolgens via Zuid-Duitsland weer naar Venlo terug te vliegen. ‘De deelnemers (enkelen staan volgende week met hun verhaal in deze krant), waren laaiend enthousiast’, weet Van den Berg. ‘Dit was voor onze club de eerste keer dat we met twee tweezitters deelnamen. Een tweezitter is gezien de afstanden ook wel nodig, want als je dit in je eentje vliegt is dat niet te doen. Dat is te intensief.’

Zon

Ook over de weg werden de routes afgelegd. De teams van Zweefvliegclub Noordoostpolder hadden namelijk de luxe dat er een camper met ze meereed, al was het voor de twee campers aanpoten op dagen waarop er bijvoorbeeld een topafstand van zo’n zevenhonderd kilometer werd gevlogen. Andere teams gingen na landing met de taxi naar een hotel. Van den Berg: ‘Het is ter plaatse improviseren, dat is ook de lol. Je stijgt op, maar waar eindig je? Wanneer een landing wordt ingezet, kan het zomaar zijn dat je alsnog 100 kilometer kunt vliegen. Dat is het mooie. Bovendien wordt de hele tocht op zonne-energie gevlogen. Bizar!’

Wat voor fietsers in het verkeer geldt, gaat soms ook op voor zweefvliegtuigen: niet overal mag worden gevlogen. Gebieden rondom Berlijn, bijvoorbeeld. Dan moet daar omheen worden gevlogen. En zo zijn er meer luchtruimen waar niet gevlogen mag worden en mag er niet zomaar overal worden geland. De regels zijn strikt en diskwalificatie ligt op de loer. Daarom is een goede voorbereiding en samenwerking essentieel voor teams tijdens Euroglide. De zwevers zijn voorzien van een radio en een transponder, zodat er gecommuniceerd kan worden en anderen weten wie er daar toch in de lucht zweeft. ‘Voor de een voelt dat als ‘Big Brother’, maar het is vooral voor de veiligheid. En dat staat toch wel bovenaan.’

Meeleven

Alle leden van ZCNOP hebben intensief meegeleefd. Via bijvoorbeeld WhatsApp werden clubgenoten, vrienden en familie op de hoogte gehouden. ‘De deelnemers kwamen figuurlijk high terug en ze zijn nog altijd in hogere sferen’, glundert Van den Berg.