Passagiersterminal Lelystad Airport is casco opgeleverd

Lelystad

De nieuwe passagiersterminal van Lelystad Airport is donderdag casco (bouwkundig) opgeleverd. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros bouwden deze terminal met een LEED-Gold duurzaamheidscertifcering naar het ontwerp van Paul de Ruiter Architects.

De terminal van circa 12.000 vierkante meter wordt de eerste luchthaven in Europa met deze certificering en meetbaar één van de duurzaamste ter wereld. Voor Lelystad Airport is de casco oplevering een nieuwe mijlpaal in de bouw van het vakantievliegveld.

In augustus 2017 is gestart met de bouw van de nieuwe passagiersterminal. Begin dit jaar waren de eerste kolommen al duidelijk zichtbaar en in maart bereikte het project ook het hoogste punt van de terminal.

Spectaculaire eenvoud

Paul de Ruiter Architects ontwierp de terminal in de geest van ingenieur Lely: met minimale middelen een maximaal effect bereiken, passend in het polderlandschap. Het ontwerp van spectaculaire eenvoud sluit naadloos aan bij deze denkwijze. Met het oog op de voorziene uitbreiding van de terminal is het gebouw toekomstbestendig ontwikkeld.

De passagiersterminal heeft een bruto vloeroppervlak van circa 12.000 vierkante meter. Ruim 1.200 vierkante meter wordt ingevuld met horeca en commerciële ruimte, de bagagehallen hebben een oppervlakte van 3.000 vierkante meter, er is 7.000 vierkante meter aan publieke ruimte gereserveerd en 800 vierkante meter is toebedeeld aan stafruimtes.

Start inrichting terminal

Nu de terminal casco is opgeleverd, verzorgt Viggo de terminalinrichting én de toekomstige integrale dienstverlening in de terminal. Naar verwachting wordt de nieuwe passagiersterminal van Lelystad Airport in 2020 in gebruik genomen. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros blijven betrokken op Lelystad Airport. Voor de komende 15 jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van het nieuwe terminalgebouw.

LEED

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is een evaluatie- en certificeringssysteem waarmee de duurzaamheidsprestatie van gebouwen bepaald kan worden. Met de bouw van de passagiersterminal werden diverse maatregelen genomen om dit duurzaamheidscertificaat te behalen. Bij de ontwikkeling van de terminal is het materiaalgebruik duurzaam, minimaal en demontabel. Er zijn materialen toegepast die het milieu zo min mogelijk belasten. De houten draagconstructies in de hal en de terminals zijn hierbij een belangrijk element. Ook kunnen bouwstoffen in de toekomst weer grondstoffen worden, door het gebruik van geprefabriceerde materialen en demontabele knooppunten in de constructie. Tot slot wordt het een energiezuinig gebouw met een slimme, compacte klimaatinstallatie die inspeelt op veranderende omstandigheden en de stromen van passagiers.

Building Information Modeling

Zowel J.P. van Eesteren als Croonwolter&dros maken binnen hun projecten gebruik van 3D BIM. Het was daarom een logische keuze om deze software ook te gebruiken voor dit project. Het architectonisch ontwerp van Paul de Ruiter Architects, het constructief model van Aveco de Bondt, het installatietechnisch ontwerp van Deerns en de infrastructuur door Dura Vermeer: alle input is bijna tegelijkertijd in BIM uitgewerkt. Vanuit BIM ontstond een uiterst gedetailleerd virtueel model, waarin alle materiaalgegevens zijn verzameld. BIM zorgde voor een gemakkelijke inkoop, de mogelijkheid van prefabricage en een onderhoudsplan dat al ruim op tijd klaar lag. Ook fungeert het BIM-model als de basis voor de LEED-certificering, onder andere omdat precies kan worden aangegeven welke (milieu-ontlastende) materialen zijn gebruikt.