Jarig Rotink bouwt op een goed imago

Wie jarig is, viert feest. Wie vijftig wordt, doet er nog een schepje bovenop. Rotink Mechanisatie & Melktechniek, met vestigingen in Ossenzijl en Emmeloord, vierde onlangs het vijftigjarig bestaan van het bedrijf. ‘Dit is ook écht een hele mooie mijlpaal.’

Door Alexander Drost

De lange tafel in de kantine zit op deze dinsdagochtend bijna helemaal vol. De werknemers zitten aan een kop dampende koffie en natuurlijk zit daar wat lekkers bij. Het einde van de tafel is volgebouwd met broden, koeken en andere lekkernijen die zijn gegeven door bezoekers van het jubileumfeest, dat liefst twee dagen duurde.

Wijngaard

Aan het andere uiteinde zitten Monique en John, broer en zus Rotink, tweede generatie van de familie. Wanneer de jongens weer aan het werk gaan, vertellen zij honderduit over al die jaren bij het bedrijf, dat al langer bestaat dan ze zelf leven.

Inmiddels zijn ze een beetje bijgekomen van de feestelijkheden. Want wanneer ze bij Rotink iets te vieren hebben, dan gebeurt dat direct goed. Op vrijdagmiddag werden medewerkers, oud-medewerkers, familie, leveranciers en relaties uitgenodigd, in de avond en een dag later stond de hal van het bedrijf wederom stampvol, nu met klanten. Het waren twee dagen waarop het heden en het verleden elkaar kruisen, met daarbij onder meer muzikale ondersteuning van Henk Wijngaard. ‘We hebben alleen maar mooie, positieve reacties gehad’, vertelt Monique Rotink. ‘Er stond nog even druk op de ketel om alle puntjes op de i te krijgen, maar het is allemaal gelukt’, glimlacht ze.

Familiebedrijf

De ouders van John en Monique begonnen in 1968 met het bedrijf en bleven veertig jaar aan. John begon in 1996 binnen Rotink, Monique sloot in 2002 aan. In dat jaar begon Rotink ook in Emmeloord. Tijd voor een terugblik. ‘Het bedrijf is er al langer dan dat wij er zijn’, vertelt Monique. ‘Er zijn zelfs medewerkers die hier al langer zijn dan wijzelf. Dat is toch wel bijzonder. Dit is echt een familiebedrijf. Het slokt een groot deel van onze tijd op. John: ‘Ze zeggen altijd dat je ermee opstaat en ermee naar bed gaat. Dat is voor ons ook zo.’

Al als kleine jongen zag John zich in de toekomst bij het bedrijf van vader werken. ‘Ik had er als jonge jongen wel wat mee. Ik was al gek met tractoren, die trekken toch op die leeftijd. Zo imposant zijn ze. En ik had wat met techniek. De mechanisatie is een onderdeel waar het meeste qua kennis en kunde van technische mensen wordt gevergd.’ Monique vult aan: ‘Elektronica, hydrauliek, motortechniek. Alles zit erin. John: ‘Je hebt het breedste pakket en dat blijft zich ontwikkelen. Het staat nooit stil. Nederland is op landbouwgebied ook het meest innoverend. GPS was er al jaren in de VS en ontwikkelt zich hier in Nederland in sneltreinvaart in allerlei toepassingen. Als wij iets hebben, dan willen we er iets mee en ook steeds meer mee. Dat zie je in de doortonwikkeling. Het komt allemaal uit Nederland en gaat dan weer de wereld over.’

Wanneer beiden eenmaal aan het vertellen zijn, dan gaat het ook echt in rap tempo door. Diverse onderwerpen passeren de revue. Vooral de veranderingen met vroeger. De tijd vliegt weliswaar, maar tijdens het jubileum was er tijd om stil te staan. ‘Als je naar de grote lijnen kijkt, zie je dat er veel is gebeurd. Pak maar eens een tractor van vijftig jaar geleden. Die kon gewoon voor in het pand staan. Er past nu nog slechts een gazonmaaier in’, maakt Monique grappend een treffende vergelijking. Ook op het gebied van melktechniek is de wereld compleet veranderd. ‘De vorige generatie melkte nog met de hand, nu gaat dat allemaal automatisch. We hebben hier iemand rondlopen die dat allemaal nog heeft meegemaakt’, vertelt John.

Loyaal

Ook het trouwe team medewerkers, inmiddels zijn ze allemaal weer hard aan het werk na de koffie, komt ter sprake. Wat zijn ze trots op het team, dat door John en Monique wordt gezien als een verlengstuk van de familie Rotink. Ze kennen hun personeel erg goed. ‘Wij dragen verantwoordelijkheid voor ze, maar zij voelen zich ook verantwoordelijk voor het bedrijf. Je doet het met z’n allen. We hebben een hele loyale ploeg en dat is in een tijd waarin het lastig is om technische mensen te krijgen heel mooi’, zegt Monique. John: ‘We denken dat we het verschil maken in service en kennis. Dat roept wel iedereen, maar het is veel moeilijker om dat ook waar te maken. Je moet als bedrijf een bepaalde omvang hebben. Stilstand is een beperking voor je klanten, service betekent dat als er iets stuk is, je het zelf moet hebben liggen. Als je een onderdeel moet bestellen staat diegene een dag extra stil. Dat wordt in deze tijd niet meer verwacht.’

Natuurlijk komt ook de toekomst ter sprake. In Emmeloord ontstaan nu plannen om uit te breiden, aangezien de knopen van het jasje van Rotink af beginnen te springen. Maar alles komt op z’n tijd. Realisme viert hoogtij, zo blijkt. Monique: ‘Als je kijkt naar waar we vandaan komen, dan zie je een hele gestage groei. Die groei volgt automatisch naar aanleiding van de prestaties die je neerzet. Je krijgt meer klanten, meer omzet per klant en in aantallen meer klanten. In de Noordoostpolder begonnen we in 2002 en ook daar krijgen we altijd veel positieve respons. We hebben het daar echt goed gedaan, hebben een goed imago opgebouwd. Dan volgt die groei vanzelf.’