Polderbedrijven laten zich zien tijdens Interpom

Je verwacht ze er misschien niet, maar toch staan deze twee bedrijven uit de Noordoostpolder eind deze maand op de Interpom, de internationale vakbeurs van de aardappel- & groentesector, in het Belgische Kortrijk. Naaktgeboren BV uit Tollebeek en Vegniek uit Luttelgeest trekken gezamenlijk op en willen de bezoekers versteld doen staan met hetgeen ze daar tentoonstellen.

Of ze er een beetje zin in hebben? Wel, ze staan te popelen om hun werk aan de wereld te laten zien. Interpom – Primeurs. Noem het en er ontstaat direct een brede glimlach op de gezichten van Dammie Hulsebosch en Erik van der Vegt. De twee werken sinds enkele jaren nauw samen op het gebied van ontwikkeling van nieuwe machines. ‘Interpom is echt een vakbeurs op het gebied van mechanisatie, waar ook de handelshuizen uit de aardappelmarkt aanwezig zijn, vertelt Hulsebosch. ‘Alle belangrijke connecties die bedrijven hebben zijn daar vertegenwoordigd. Wij gaan er zelf altijd heen als dealer. Dit jaar staan we daar samen met Erik van Vegniek op een eigen stand. We doen namelijk steeds meer projecten samen: dat gaat veelal om machines die worden verkocht bij agrariërs die ook aardappels telen.’

Aanvullen

In het verleden ontwikkelde Naaktgeboren zelf machines, maar een core business is dat nooit geweest of geworden. De samenwerking met Vegniek begon echt te rollen op het moment waarop de toenmalige selectiewagen van Naaktgeboren te achterhaald bleek. Bovendien zijn de nieuwste technieken voor engineering dusdanig geavanceerd, dat een andere partij dat beter kon gaan doen. ‘In Vegniek vond ik een partij die voor ons een aanvulling was’, blikt Hulsebosch terug. ‘Hij heeft de capaciteit om te bouwen, en ook om te produceren in zijn werkplaats. Na het opzetten van de nieuwe selectiewagen kregen we vraag vanuit de markt om een aantal speciale machines, die nog niet op de markt waren, te ontwikkelen. Dat zijn combinatiemachines die alle werkzaamheden, zoals beluchten, cultiveren en inzaaien, in één werkgang doen.’

De Hunter 600, een ondergrondwoeler, was overigens het allereerste product waarbij de bedrijven elkaar vonden. ‘Dat is toen wederzijds heel goed bevallen’, vertelt Erik van der Vegt. ‘Daarna hebben dus de selectiewagen opgepakt. In onze samenwerking richt Naaktgeboren zich op verkoop en service, voor mij is het tegenovergesteld. Ik kan machines bouwen. Ik kan daarnaast service bieden en ook verkopen, maar daar richt ik mij niet op. We vullen elkaar daar heel goed op aan.’

Invullen

De bedrijven hebben voor de Belgische beurs een fraaie film laten maken waarop alle machines te zien zijn. ‘Daarmee proberen we een reactie uit te lokken’, vertelt Hulsebosch. De stand wordt opgebouwd met een wand Naaktgeboren en een wand Vegniek. ‘Daarmee laten ze we zien dat we er gezamenlijk staan: wij willen het verkoopkanaal zijn, Erik de producent. We gaan gezamenlijk uitstralen waar we voor staan. Waar we als Naaktgeboren de focus op willen leggen is de grondbewerking, op het gebied van bodem beluchten, cultiveren en inzaaien in één werkgang, en ook de selectiewagen.’

‘Daarnaast staan we ook open om te kijken welke vragen vanuit de akkerbouw we kunnen gaan invullen’, vervolgt hij. ‘Welke producten zijn er nog niet op de markt, maar waar een boer al wel jaren over nadenkt? Voor heel veel processen zijn standaardproducten perfect toepasbaar, maar voor een aantal specifieke zaken, waarmee we hier in Nederland vooroplopen, zien we vraag voor speciale producten. De grote leveranciers zullen die nooit ontwikkelen, omdat er voor hen geen aantallen in te behalen zijn. Die vraag willen wij juist invullen.’

Uitbreiden

De polder ontstijgen met unieke producten dus, daar is het de heren om te doen. Erik van der Vegt: ‘We willen ons gebied uitbreiden. Op een beurs staan is daarom belangrijk om in contact te komen met potentiële klanten. We zijn bovendien voorbereid op een eventueel grote vraag naar de machines.’

‘We zien voor enkele machines ook buiten Nederland ruime mogelijkheden om ze aan te bieden’, weet Hulsebosch. ‘Daarom gaan we naar België toe, waar we onszelf profileren als unieke polderbedrijven. We gaan daar laten zien wat er bij ons allemaal mogelijk is en hebben heilig vertrouwen in onze machines.’