‘Als je veel op de rem trapt, eindig je niet op de 7e plaats’

Emmeloord - Duco Hoekstra en Jessica Bosscha leverden in het voorbije weekend een topprestatie door in de Zuiderzeerally als zevende overall te eindigen. ‘Beetje apart’, vindt Hoekstra. ‘In zo’n sterk veld, dat hoort eigenlijk niet.’ Het is met afstand Hoekstra’s beste prestatie ooit. ‘Er stonden toch een paar knappe auto’s aan de start, hoor’, zegt Hoekstra.

Hoekstra ziet de zevende plaats als een eerbetoon aan het begrip teamwork. Hij roemde het werk van het serviceteam en van Bosscha, zijn navigator. ‘Alles kwam samen.’

Volgens Hoekstra is er veel gesleuteld aan de Volvo 240 Turbo uit 1979. ‘Alles werkte super. Het leek wel alsof de auto voor de eerste keer tot leven kwam. Het voelde alsof het een compleet andere auto was.’ Natuurlijk speelde hij zelf ook een rol van betekenis. ‘Als je veel op de rem trapt, eindig je niet op de zevende plaats. Je moet ook af en toe gas geven.’ Ondanks de puike prestatie ziet Duco Hoekstra nog voldoende mogelijkheden voor verbetering. Het ontbreekt het duo uit Emmeloord vooral aan wedstrijdritme. ‘De notes waren prima, Jessica heeft het supergoed gedaan, maar ik moet nog wat meer vertrouwen opbouwen.’ Ook in technisch opzicht ziet hij ruimte voor verbetering. ‘We hebben alweer een lijstje gemaakt.’

Enthousiast

Natuurlijk heeft het team er een paar biertjes op gedronken. ‘Iedereen was wildenthousiast.’ De mooie prestatie (en wellicht ook het bier) smaakt naar meer. Vorig jaar reed het duo Hoekstra-Bosscha maar twee rally’s. Dit jaar staan er nog drie op het programma: Hardenberg, Hellendoorn en Hengelo (juni, september, oktober). Hoekstra: ‘Dat kan, omdat we de sponsoring beter voor elkaar hebben.’

Paul Helmink

In de slipstream van Duco Hoekstra mocht ook de prestatie van het tweetal Pierre Brouwer en Paul Helmink er zijn. De coureur uit Rogat en de navigator uit Emmeloord schopten het met hun Mitsubishi Lancer Evo X R4 tot de tiende plaats. ‘Zijn we heel erg tevreden over. Het was pittig, met dat echte ‘Zuiderzeerallyweer’. Bij het snijden was het een baggerfestijn’, aldus Helmink.

Brouwer en Helmink hadden hun nieuwe auto één keer uitgebreid getest. De thuisrally leerde Paul Helmink eens te meer, dat testen compleet iets anders is dan een echte wedstrijd. ‘Je denkt alles te weten, maar al na de eerste proef bleek dat niet zo te zijn. Die auto is zo sterk, zo fel. Alles is honderd procent anders: de Mitsubishi reageert veel sneller, accelereert veel sneller.’

Lijn doortrekken

Daarom stemde de plek in de top tien zo tevreden. ‘We hebben het ver boven verwachting gedaan’, zei Helmink. We waren de twee Evo in het klassement en hebben vijf gelijkwaardige auto’s achter ons gelaten.’ De prestaties van Gerben Brouwer, de vader van Pierre, vormden een mooi referentiepunt. ‘Hij was voor ons nooit bij te houden. De laatste vijf proeven waren we soms sneller.’

Over vier weken wacht de volgende uitdaging, de rally van Barneveld. ‘We moeten meters maken’, weet Helmink. ‘In de rally’s moeten we leren. We hebben nog maar zo’n 150 kilometer op snelheid gereden. Dat is weinig, maar wel 150 kilometer meer dan voor het weekend. Kijken of we deze lijn kunnen doortrekken.’

Harry de Ridder