De Poort van Emmeloord met hameipoort

Emmeloord - De nieuwe Marknesserbrug, oftewel de Poort van Emmeloord staat. Het inhijsen van de onderdelen voor de oeververbinding over de Lemstervaart, vond dinsdag 16 april plaats in een toneelstuk in drie bedrijven.

Vanaf de publieke tijdelijke tribune bij de noodbrug over de Lemstervaart en aanschouwden belangstellenden de hele dag het staaltje bouwkunst met een kopje koffie vanuit een tijdelijke koek en zopie. Om 11.15 uur hees het bedrijf Mammoet met een 500 tons kraan het wegdek als eerste naar de eindbestemming. Het is een 'toneelstuk' in drie bedrijven, aldus Marijn Vulkers, werkvoorbereider van aannemer Van Spijker infrabouw uit Meppel die de brug bouwt. In de loop van de lange dag volgden de balans, (het contragewicht van de brug) en de hameipoort.

[De tekst gaat verder na de video]

Vlot verloop

Aan het einde van de middag was de klus geklaard. De hameitorens werden vorige week al geplaatst. De drie onderdelen en de hameitorens zijn gebouwd bij staalbedrijf Hillebrand in Middelburg en werden per schip naar Urk gebracht. Daar werden ze maandagavond op wielen naar Emmeloord gereden, waar ze in de nacht aankwamen. De werkzaamheden verliepen voorspoedig. 'Het is moeilijk in te schatten hoe lang zo'n klus duurt, maar het is prachtig weer. Het verloopt vlot', laat Vulkers weten. Het weer was daarbij ook geen onbelangrijke factor. 'Bij storm zou het niet door kunnen gaan. Tot en met windkracht 5 kunnen we dit doen.'

3,6 miljoen euro

De 74-jarige Piet van der Deen volgt de werkzaamheden op de voet. Hij noemt het een symbolisch moment en wijst daarbij naar 74 jaar geleden toen Emmeloord volgens hem op de dag af bevrijd werd. Dat was overigens een dag later, maar de lange aanlooptijd naar een oplossing voor de versleten oude brug, heeft wel iets van een bevrijding.

De brug kwam er niet zonder slag of stoot; de politiek kon maar niet tot een besluit komen; renovatie of nieuwbouw. In 2011 wilde de gemeente de geplande vervanging van 2020 naar voren halen naar 2015 en werden de eerste discussies al gevoerd. Maar nu staat er dan eindelijk een beeldbepalende brug die de Poort van Emmeloord wordt genoemd. Het kunstwerk is een ontwerp van IPV Delft en er hangt een prijskaartje van 3,6 miljoen euro aan.

Van der Deen is vooral blij dat de doorvaarthoogte hoger is. 'Ik fiets hier geregeld langs en dan hoef ik minder te wachten.' Het heeft echter ook een nadeel. 'Door die verhoging wordt het zicht op de poldertoren wel slechter. Dat zicht op Emmeloord is weg', noemt hij een nadeel. De nieuwe doorvaarthoogte wordt 3,50 meter en was 2,60 meter. De brug wordt net als voorheen bediend vanaf de brug in de Nagelerweg.  

Spektakel

Een bewoonster van de Barkstraat, die eerste rang woont en de werkzaamheden vanuit haar woonkamer volgt, geniet van het schouwspel. 'Heel leuk om te zien. Ik vind het een spektakel, maar liever had ik dat er een gewone brug was gekomen, zoals alle andere bruggen in de polder. Ik vind deze niet mooi en zo'n dure had niet gehoeven wat mij betreft.' Ondertussen wordt op de Poort druk gewerkt aan het bevestigen van het brugdek. 'Het zal wel niet passen', grapt een bewoner die toekijkt vanaf de noodbrug. 'Je weet het maar nooit hier', aldus de beste stuurlui aan de wal. Op de Marknesserweg wordt de balans naar voren gereden om binnen het bereik van de mammoetkraan te komen, voor het tweede bedrijf. Alles paste perfect en nog geen zes uur later stond hij. Ja echt hij staat.