STOPPELS | Op de kaart....

Enkele weken geleden had ik het voorrecht een delegatie uit India rond te leiden in Nederland die zich kwam oriënteren op onze melkveehouderij. Dit in het kader van een programma van Economische Zaken waarin bedrijven in een samenwerkingsverband gezamenlijk een nieuwe markt benaderen.

Wij waren de laatste jaren al enkele malen met een groep van 6 bedrijven in India geweest en hadden daar diverse seminars en roadshows gehouden. Een immens land met 28 min of meer autonome bevolkingsgroepen en meer dan 30 talen. Enorme kansen maar moeilijk. Normaal zijn er in zo’n missie zo’n 10-15 deelnemers. Nu 23 en ook nog de minister van Dairy en Livestock met zijn gevolg. Een crossectie van de Indiase dairy sector op hoog nivo.

Glastuinbouw

We zagen o.a. het mooie veebedrijf van Van der Steege bij Marknesse waar naast melk ook energie uit mest en biomassa wordt geproduceerd, de Dairy Campus in Leeuwarden, de Agricultural University van Aeres in Dronten en het kennisintensieve fokbedrijf van Wijnand Pon (ja, de VW importeur die ook boer is) in Groningen, een van de grootste fokkerij en genetica research bedrijven ter wereld. En passant ook nog een rit gemaakt door het glastuinbouwgebied in Luttelgeest en in de tulpen gestaan waar iedereen natuurlijk uit zijn dak ging om foto’s te kunnen maken. Het lot was ons gunstig gezind, juist dat weekend was extreem warm en barstten de eerste tulpenbollen open. Ook de Universiteit in Wageningen werd bezocht en uiteraard het Ministerie van Landbouw in Den Haag.

‘t Voorhuys

Het episch centrum van die toch wel hectische week was ’t Voorhuys in Emmeloord waar tijdens het uitstekende welkomstdiner ook onze burgemeester Harald Bouman acte de presence gaf en dat zeer werd gewaardeerd. In zijn speech refereerde hij aan de ontwikkeling van de polders en hoe wij uit niets iets maakten. De nieuwe promotie film met de indrukwekkende slotzin. “Uiteindelijk is niets onmogelijk, als je nieuwe ideeën de ruimte geeft” werd met interesse bekeken. Het verbaast mij steeds weer dat we hier in een straal van minder dan 50km eigenlijk de hele moderne Nederlandse agrisector kunnen laten zien. En hoe!

Toen ik aan de ambtenaren van het Ministerie voorstelde om het hele gezelschap maar in Emmeloord onder te brengen, aangezien het programma zich toch grotendeels in deze regio zou afspelen werd het even stil en vroeg men “ooh, hebben jullie een hotel daar dan?” Dan dringt de realiteit weer even tot je door. Ligt dat nou aan hen of……..?

Imago achterstand

We zijn al meer dan 30 jaar bezig om de Noordoostpolder “op de kaart” te zetten”. Evenzovele wethouders als plannen. Maar nog steeds kampen wij met een imago achterstand. Plannen te over maar het besef dat regiomarketing een vak is voor professionals en dat dat geld kost (d.w.z. een investering vergt) lijkt nog steeds niet te zijn doorgedrongen. Dat is jammer, voor de Polder, de economie, m.n. de jongeren en uiteindelijk voor de hele gebiedsontwikkeling.

Laten we het nog eens proberen! En het lef hebben het goed te doen. Degenen die dat voorstaan kregen tot nu toe de ruimte niet. Kan niet hoor je dan vaak. Geen geld voor. De gemeentelijke budget cyclus komt er weer aan. Toch proberen? Want “uiteindelijk is niets onmogelijk, als je nieuwe ideeën de ruimte geeft”

Peter N. Blauw