Komt er een avondcross in Kraggenburg?

Kraggenburg - Volgend jaar staat de lustrumeditie gepland en de organisatie heeft al weer mooie plannen voor iets nieuws. De autocross in Kraggenburg moet nu eenmaal onderscheidend zijn.

De baan, net buiten het dorp tussen de Kraggenburgerweg en de Paardentocht, lag er zaterdag prima bij. Een klein wondertje. ‘Vorig jaar viel in de dagen voor de start 70 millimeter regen, nu was het 20 millimeter. Dat merk je wel’, aldus Lars Goossens, een van de organisatoren. ‘Hoe natter, hoe meer werk het is om de baan goed te preparen. Goed kilveren is moeilijk, maar we hadden het goed onder controle.’

Omdat de organisatie van de cross in Kraggenburg geoefende mensen aan het werk had die de kunst van het kilveren (egaliseren van de grond) in de vingers hebben, hoorde je Lars Goossens denken. De vriendengroep, die de cross organiseert en zelf op een hoger niveau elders in het land crosst, is alleen tevreden met het beste. De beste baan, de grootste deelnemerslijst, het meest klantvriendelijk. Goossens en co gaan voor het beste.

Eigen ideeën

‘We willen het autocrossen in de Noordoostpolder naar een professioneler niveau tillen. In deze cross kunnen we onze eigen ideeën kwijt’, zei Goossens langs de kant van de baan. Waar merk je dat aan? Aan de harde, snelle en ruime baan die uitnodigt tot mooie crossen. Aan de 130 deelnemers, heel wat meer dan de gemiddelde cross in de polder. Aan het geluid, dat voor het eerst is uitbesteed aan een bedrijf. Aan de gratis entree, mogelijk doordat de sponsoring op orde is, bijna alles in eigen beheer is en de organisatie er niets aan hoeft te verdienen.

Elk jaar moet het een beetje beter, een beetje anders. Zo heeft de organisatie nieuwe, speciale prijzen laten fabriceren. Bokalen van geslepen roestvrij staal, in de vorm van de crossbaan. Lars Goossens: ‘Prijzenkasten staan vol met bekers die allemaal op elkaar lijken. Onze prijzen vallen op. Onderscheidt ons weer van de anderen.’ Lars van den Belt was een van de gelukkigen, die zo’n prijs in de wacht sleepten. De Marknessenaar won de Polderklasse, mede dankzij zijn monteurs. Zij lapten de Toyota, die in de halve eindstrijd schade aan de versnellingsbak had opgelopen, net op tijd op.

Voor het vijfjarig jubileum wil de organisatie ook weer iets bijzonders uit de hoge hoed toveren. Lars Goossens: ‘We hebben plannen voor een avondcross. Rijd je een uur achter elkaar. Daarna een bandje in de feesttent en overnachten op een kleine camping. En de volgende dag is het dan tijd voor de gewone poldercross.’

Harry de Ridder