Dragracer Kars van den Belt gaat steeds harder

Emmeloord - ‘We hebben er veel voor moeten doen om zover te komen. Het duurt even voordat alles op z’n plek valt.’ Eind juni was het zover: Kars van den Belt bleef voor het eerst onder de zeven seconden.


 

Het is een magische grens, die de dragracer uit Marknesse slechtte. Op de Santa Pod Raceway in Engeland deed Van den Belt over een afstand van 400 meter slechts 6,99 seconden. Topsnelheid: 204 mijl, oftewel dik 328 km/uur. ‘Daarvoor was het record 197 mijl. Ik heb serieuze winst geboekt’, concludeert Van den Belt tevreden. Hij boekt nog jaarlijks progressie, al zijn de verschillen natuurlijk niet meer zo groot als in het begin.
Het was en is voor Kars van den Belt en broer Jeroen hard werken om de Honda tot zulke prestaties op te stuwen. De motor, eigenhandig opgebouwd, onderging een grote revisie. De broers voerden diverse modificaties door. Turbo en nokkenas werden vervangen en ze bouwden een nieuw brandstofinjectiesysteem in. Van den Belt: ‘Je moet blijven vernieuwen om de concurrentie voor te blijven. Daarom hebben we het drastisch aangepakt.’

Wielspin

Na de eerste drie wedstrijden om het kampioenschap van Engeland voert Van de Belt de ranglijst aan, maar de goede prestaties kwamen niet zonder slag of stoot tot stand. ‘We hebben geen testbaan tot onze beschikking, dus moet ik alles in de kwalificaties uitproberen.’ Van den Belt had in het begin veel last van wielspin, waardoor het zware runs werden. ‘Vermogen maken is het probleem niet. Je moet alleen dat vermogen op de baan zien te krijgen.’

Uiteindelijk lukte het om de motor steeds beter aan de praat te krijgen, met het record en de koppositie als concreet bewijs van het topseizoen van Kars van den Belt. Tot afgelopen weekeinde bleef hij van een zege verstoken door pech, zoals onlangs een gebroken ketting. Maar zaterdag brak de dragracer van VdB Works uit Kuinre de ban. Hij werd eerste in Santa Pod. In het weekend van 21/22 september kan Van den Belt kampioen van Engeland worden bij de funny bikes.

Kampioen

De Marknessenaar greep vorig seizoen naast de titel, onder meer omdat hij ervoor koos in Duitsland aan de NitrOlympX, de grootste wedstrijd van het jaar, mee te doen. Van den Belt kwam een paar punten voor de titel tekort. ‘Ik wil nu kampioen worden. Nergens is het niveau hoger dan in Engeland. En het scheelt me volgend seizoen in de portemonnee. Als kampioen hoef je geen inschrijfgeld te betalen.’ Is toch al gauw duizend euro op jaarbasis.
Ondertussen kijkt het snelheidsmonster uit Marknesse al voorzichtig verder vooruit. Het feit, dat hij als eerste in Europa op een funny bike, op methanol, onder de zeven seconden bleef, is bijzonder. ‘Dat is wel een dingetje, ook in Engeland.’ Dat biedt nieuwe kansen. ‘Ik mag ook meedoen in de Top Fuel, de hoogste klasse. Die motoren zijn sneller dan die van mij, maar ik kan ze flink pesten, omdat ze niet erg stabiel zijn. Funny bikes zijn constanter.’
 Harry de Ridder