Arthur Koeman 50 jaar tussen de Renaults

Emmeloord - Arthur Koeman uit Emmeloord neemt vrijdag afscheid bij Autobedrijf Oving aan de Nagelerweg in Emmeloord. Hij werkte 50 jaar bij drie verschillende Renaultdealers in de polder.

Oving pakt het afscheid van Koeman groots aan met twee dagen Open Huis op vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Klanten kunnen afscheid nemen van Koeman, die zolang Oving de vestiging in Emmeloord heeft, daar een van de vertrouwde gezichten was. Koeman zijn eerste kennismaking met wat er onder de motorkap van en auto zit, beleefde hij aan de overkant aan de Nagelerweg, waar hij op de gemeentelijke technische school autotechniek volgde.

Monteur

Na zijn schooltijd begon hij op 16-jarige leeftijd als leerling-monteur bij Van Kerkhof in Marknesse. Via de avondschool werkte hij zich op tot tweede en eerste monteur. Toen hij zijn rijbewijs had, kocht hij tegen alle logica in geen Renault. Met een glimlach. ‘Ja dat zou je denken, maar het moest bij de portemonnee passen. Het werd een NSU Prinz. Een Duitse auto voor 850 gulden en dat was al een hele uitgave.’ Daarna reed hij nog in een Simca 1300 en stapte toen over naar het merk waarmee hij een halve eeuw zijn brood verdiende. En het merk dat zich kenmerkt vanwege het soepele rijden. ‘De Duitse auto’s zijn wat stugger.’

Zijn eerste Renault was de 5. Bij de garage in Marknesse stonden destijds de Renault 4, 8, 10, 12 en 16 in de showroom. ‘In de eerste week dat ik begon werd de Renault 6 geïntroduceerd’, weet Koeman nog. Er was in die tijd ook nog wel wat ruimte onder de motorkap.’

Opgeruimd

Koeman, van geboorte Amsterdammer, hield wel van het overzicht onder de motorkap. ‘Ik ben wel een opgeruimd type.’ Dat heeft hij van zijn vader die in het magazijn werkte bij het Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium in Marknesse. ‘Ik ging als kind af en toe mee om zogenaamd te helpen.’

Na 23 jaar Van Kerkhof stapte hij over naar Van Rossem aan de Bedrijfsweg in Emmeloord. Het was de periode dat de Franse autobouwer de Saffraan, Megane, Scenic, Espace, 19 en Clio op de weg zette. ‘Het werd al wat drukker onder de motorkap met de komst van de airco en injectiemotoren’, vertelt Koeman die er toen bedrijfsleider was. Na vijftien jaar stopte het dienstverband vanwege een faillissement. ‘Dat was de moeilijke tijd’, blikt Koeman terug.

Leaseklanten

Hij ging daarna aan de slag bij Autobedrijf Oving dat zich vanuit Zwolle op 1 september 2007 aan de Nagelerweg vestigde.

Koeman werd er servicemanager en zag de computer veel taken overnemen onder de motorkap. ‘Het type auto veranderde en de klanten ook; er kwamen veel leaseklanten bij en inmiddels zijn er al de elektrische auto’s.’ Koeman wordt niet meteen enthousiast over elektrisch als het om de techniek gaat. ‘Dat is heel anders.’

De grote omschakeling naar elektrisch maakt hij niet meer mee als medewerker van het bedrijf. Na dit weekeinde heeft hij alle tijd voor zichzelf. ‘Wat ik ga doen weet ik nog niet. Mijn werk was mijn hobby, maar het komt vast goed. De kleinkinderen zullen wat meer tijd krijgen en volgend jaar met de caravan er opuit. Ik zie wel wat op mijn pad komt.’

Cees Walinga