Drie coureurs nog in race voor Polderbokaal

Nagele - De ijsbaan in Nagele is zondag 15 september het decor van de Grote Prijs van Nagele met de finale autocross om de Polderbokaal. Team Tom en Leo Buijnink, Henrico Evers en Kris Rol de nummers 1, 2 en 3 van het klassement strijden om de eindzege.

‘Het kan nog alle kanten op’, blikt de 24-jarige coureur Henrico Evers uit Luttelgeest vooruit. Het afgelopen seizoen, waarin de crosskaravaan op Bant, Tollebeek en Emmeloord na, langs de polderdorpen toerde, was voor Henrico eentje met pieken en dalen. De coureur van ‘t Hok Racing Luttelgeest won de races in Espel en Creil, maar ging er in Rutten in de finale uit door een mislukte inhaalmanoeuvre, in Kraggenburg maakte hij een stuurfout en in Luttelgeest reed hij lek in de eindstrijd.

Erg wisselend

‘Het is erg wisselend, maar ik heb toch mijn puntjes weten te behalen.’ Het slechtste resultaat boekte hij op de baan in Ens. Daar brak in de tweede manche het stuurhuis van zijn Toyota AW11 en was het einde oefening. Het vermogen onder de motorkap van zijn racewagen zit rond de 300 pk. De werkelijke kracht onthult de coureur, die in het dagelijks leven servicemonteur is van tractoren, liever niet. ‘Als je zegt wat ie aan vermogen heeft, moet je er ook naar presteren.’

Maar dat presteren gaat dit seizoen naar behoren voor de Luttelgeester die al sinds zijn zestiende crosst. Met een topdag in Nagele ligt de Polderbokaal zelfs in het verschiet. De Bokaal krijgt sowieso een nieuwe eigenaar. J.J. Vrugteveen die ‘m vorig jaar won is halverwege dit seizoen gestopt. Maar naar wie? De verschillen in de top zijn klein.

Tiende punt

Emmeloorder Buijnink voert de ranglijst met aftrek van het slechtste resultaat aan met 240 punten, Evers volgt met 230,2 punten en Rol zit er slechts een tiende punt achter. ‘Als ik of Kris wint en Buijnink wordt vijfde dan zijn we hem voorbij in het klassement en als Kris een plek hoger dan mij eindigt passeert hij mij. Het is wel bijzonder spannend met het oog op de slotrace.’ De winnaar krijgt 44,1 punten en de daaropvolgende steeds 2 punten minder.

Spanning voelt Henrico echter niet. ‘Het is leuk dat er tot de laatste race iets te winnen is. Ik zie wel hoe het gaat. Je kunt zomaar technische problemen krijgen. Het blijft een mechanische sport.’ Aan het onderhoud van zijn crossauto zal het overigens niet liggen. ‘In de drie jaar dat ik met deze auto rijd, heb ik na iedere race dingen veranderd. Je probeert steeds of het sneller kan. De crosswagen is bij geen twee races gelijk. Bovendien is het mijn hobby. Er gaat geen avond voorbij of ik ben wel aan het sleutelen.’

Het crossterrein is ook onbekend voor de crosser uit Luttelgeest. ‘Ik heb vroeger wel gekeken bij races op de ijsbaan, maar ik heb er nog nooit gereden.’ Nagele had lange tijd geen autocrosses meer, maar sinds vorig jaar staat de race weer op de kalender, tot groot genoegen van Emiel Krops, voorzitter van de Autocrosscommissie Nagele.

IJsbaan

Vorig jaar werd de cross gehouden op een terrein bij Schokland, maar omdat dat kavel dit jaar niet beschikbaar is, keert het circus terug naar waar het ooit ook was: op de ijsbaan. ‘We zijn daar weggegaan omdat het er te nat was. We hebben hier races gehouden waarbij alle auto’s bleven steken in de modder. Als je finishte was je ook de winnaar.’ De conditie van de baan is nog wel een punt, vindt Krops. ‘We hebben een lange droge periode gehad, maar nu zijn er toch wel weer veel buien. Het is ietwat spannend.’

Op de ijsbaan wordt gecrosst in de 1800cc klasse, de juniorenklasse, Polderbokaalklasse en een recreantenklasse. De recreantenklasse is voor liefhebbers die het leuk vinden om eens een keer te crossen. Krops ziet uit naar de slotdag van het crossseizoen in de polder. Met al bijna honderd starts staat Nagele weer helemaal op de kaart bij de autocrossers.

De tussenstand is te volgen via www.facebook.com/puurpolderbokaal. 

Cees Walinga