POLDERHEMEL | Vulkanisme op Venus

Op onze zusterplaneet Venus heeft men aanwijzingen gevonden van zeer recent actief vulkanisme. Dat Venus wijdverbreid vulkanisme heeft gekend was al duidelijk geworden uit opnamen van de Amerikaanse ruimtesonde Magellan 30.

Aflevering 1260
15  – 22 JANUARI

Olivijn

Metingen van de intensiteit van infraroodstraling aan de nachtzijde van Venus door de Europese Venus Express hielpen wetenschappers onderscheid te maken tussen nieuwe en oude lavastromen. Hoe nieuw de verse stromen waren was echter nog niet duidelijk. Dat veranderde met de ontdekking van olivijn op de oppervlakte van Venus. Aangezien olivijn in de hete, bijtende atmosfeer van Venus binnen enkele weken een huid van ijzeroxide houdende mineralen vormt en daardoor binnen enkele jaren onherkenbaar wordt, moet het waargenomen olivijn, een bestanddeel van basalt, duiden op lavastromen van ten hoogste enkele jaren oud. De verwering van olivijn is onderzocht in een laboratorium waar de Venusatmosfeer  werd nagebootst, waardoor men tot deze ontdekking kon komen. Aldus blijkt Venus nog vulkanisch actief te zijn.

Aan de hemel valt deze week te bekijken:

ZON- EN MAANTIJDEN (zaterdag 18 januari)
Zon op: 08.39 uur; onder 16.56 uur.
Maan op: 01.47 uur; onder 12.26 uur.
MAAN – De schijngestalte van onze trouwe wachter neemt verder af. Op vrijdag 17 januari komt de maan om 13.58 uur in de schijngestalte van Laatste Kwartier (half, sterrenbeeld Maagd).
PLANETEN – Na zonsondergang kunnen we Venus geruime tijd laag aan de zuidwestelijke hemel zien, tot rond 20.25 uur. Aan de ochtendhemel komt de nog lichtzwakke Mars rond 05.23 uur in het zuidoosten op. Hij staat in sterrenbeeld Schorpioen.

René P. Elings