Hoe de preventie assistent gebitsproblemen helpt voorkomen

Het is bekend dat een goede mondhygiëne gebitsproblemen kan helpen voorkomen. Maar de mond goed schoonhouden: hoe werkt dat nou precies? Is tweemaal daags twee minuten poetsen voldoende of zijn er nog meer dingen die u kunt doen om uw mond gezond te houden?

Dat kan zeker, zoals het bezoeken van de mondhygiënist of de preventie assistent. Maar wat doet een preventie assistent precies en waarin verschilt hij van de mondhygiënist? Wij spraken Melanie van den Ancker, preventie assistente bij Tandartspraktijk Emmeloord. 

De rol van de preventie assistent

Een goede mondhygiëne begint thuis en gaat verder in de tandartspraktijk. Het is thuis niet mogelijk om tandsteen en hardnekkig tandplak op lastige plekken te verwijderen. Op termijn kan dit voor gaatjes, ontstekingen, terugtrekkend tandvlees en andere klachten zorgen. “Deze klachten zijn erg vervelend en kunnen in bepaalde gevallen voorkomen worden als het gebit twee keer per jaar door een preventie assistent of mondhygiënist wordt schoongemaakt” vertelt van den Ancker. 
Zowel de mondhygiënist als de preventie assistent reinigen het gebit, maar de twee doen niet exact hetzelfde. “Als preventie assistent ben je voornamelijk bezig met het voorkomen van tandvleesproblemen. Zo geef je instructies ter verbetering van de mondhygiëne, leg je patiënten uit wat tandvleesontstekingen zijn en hoe deze voorkomen kunnen worden en reinig je het gebit tot maximaal drie millimeter onder het tandvlees. Indien er al sprake is van botafbraak en er dus een diepe ruimte onder het tandvlees ontstaat, wordt de patiënt doorverwezen naar de mondhygiëniste.”

Goed voor de portemonnee

In een optimale situatie bezoekt de patiënt twee keer per jaar de preventie assistent. “Bij ons in de praktijk ziet de patiënt bij elke controle ook meteen een preventie assistent. De tandarts controleert het gebit, de preventie assistent maakt het schoon en geeft eventuele instructies. Zo gaat de patiënt (indien gewenst) met een schoon gebit de deur uit. Bijna alle patiënten vinden dit heel prettig, mede omdat ze zien dat het voorkomen van grote problemen ook goed is voor de portemonnee.” 

Het leukste aan haar werk als preventie assistente vindt van den Ancker dat ze dagelijks ziet wat voor effect een goede mondhygiëne op de patiënt heeft. “Regelmatig zie ik patiënten met een slechte mondhygiëne en veel tandsteen. Naast het reinigen van het gebit in de praktijk, geef ik instructies voor thuis mee. Kan kan de patiënt er ook zelf mee aan de slag. Het is geweldig om te zien dat de mondhygiëne vaak zichtbaar verbeterd is wanneer ik ze de volgende keer in de stoel heb.”

Angst voor de tandarts

Van den Ancker krijgt vaak te maken met angstige patiënten. “Juist deze patiënten moedig ik aan om twee keer per jaar het gebit goed te laten schoonmaken. Op deze manier verkleinen zij de kans op gebitsproblemen en hoeven er in de regel minder ingrijpende behandelingen bij de tandarts uitgevoerd te worden.” In haar omgang met angstige patiënten, gaat van den Ancker zorgvuldig te werk. “Communicatie is heel belangrijk. Ik leg alle handelingen die ik ga doen goed uit en vraag regelmatig hoe het met de patiënt gaat. Ik neem ruim de tijd voor deze patiënten en geef ze de mogelijkheid om aan te geven wanneer ik even moet stoppen. Meestal reinig ik deze patiënten met handinstrumentarium omdat dit vaak als prettiger wordt ervaren dan machinaal.”

Voor meer informatie of een afspraak met een preventie assistent, kunt u contact opnemen met Tandartspraktijk Emmeloord 

Tandartsenpraktijk Emmeloord
Onder de Toren 4, 8302 BT Emmeloord
0527-697800, www.tandartspraktijkemmeloord.nl