Hoe Aves onderwijs op afstand regelt

Emmeloord - Kristiaan Strijker, voorzitter van het college van bestuur bij Aves, concludeert na een eerste volle week gedwongen basisonderwijs op afstand dat het prima gaat in de Noordoostpolder.

‘We kunnen we als bestuur niet anders dan veel respect hebben voor de manier waarop leerkrachten, leerlingen en ouders dit oppakken. Iedereen doet het erg goed!’ Hoe ging Aves te werk na de bekendmaking van de sluiting van de scholen vorige week?

Na dat bericht kwamen zowel Aves als haar scholen direct in actie. Elke school verzorgde binnen enkele dagen onderwijs op afstand. Ieder op hun eigen manier en zoveel mogelijk op maat. Op papier en of digitaal.

Crisisteam

Aves richtte direct een crisisteam in om haar scholen te ondersteunen bij het onderwijs op afstand én bij de opvang van kinderen voor ouders met vitale beroepen. ‘Het crisisteam overlegt bijna dagelijks. Ze zijn er voor vragen en onduidelijkheden en digitale hulp. Ook communiceert ze frequent over de laatste stand van zaken naar medewerkers en ouders. ‘Duidelijkheid is nu cruciaal’, benadrukt Strijker.

Zo divers als de scholen van Aves zijn in grootte, de wijze van onderwijs en denominatie, zo gevarieerd en innovatief is ook de aanpak bij het coronavirus.

Tas met lesmateriaal

Bij de katholieke basisschool De Horizon in Ens werden binnen no time tassen gevuld met lesmateriaal en bij de ouders thuisbezorgd. ‘Wij kiezen voor de combinatie van (prenten)boeken en een digitale lesomgeving. Schrijven blijft namelijk belangrijk voor de ontwikkeling. Voor de kleuters hoort daar zeker de component spelen bij. Onze leerkrachten houden nauw contact met hun leerlingen, voor vragen en uitleg en bijvoorbeeld met challenges. Groep 4/5 heeft al een leeschallenge achter de rug: een foto maken van hun favoriete leesplek.

Als team overleggen we via Microsoft Teams en bepalen we wat urgent is. Zoveel digitaal werken is spannend, maar het biedt kansen. Ook onderhouden we persoonlijk contact met ouders. Om te horen hoe het gaat, waar we kunnen helpen of iets beter kunnen doen.’ Directeur Mariska Baars is trots op de saamhorigheid die ze ziet. ‘Hoe een team op maandagochtend gelijk in de actiestand komt, bedenkt hoe we het gaan doen en er met zijn allen de schouders onder zet. Daar krijg ik kippenvel van.’

Op digitale sterkte

‘Ondanks de situatie gebeuren er mooie dingen bij Aves’, zegt Ronald Heupink ICT-specialist van Aves. ‘Ik zie collega’s die zich met enorme sprongen ontwikkelen. Ze hebben allemaal een eigen tablet, werken in de Cloud en vergaderen online via Microsoft Teams. Zo is er onderlinge verbinding en wordt er efficiënt overlegd. Youtube kanalen stromen vol met filmpjes van leerkrachten, er worden online de leukste challenges uitgezet, speciale internetpagina’s worden aangemaakt en ga zo maar door. Dat is zo gaaf om te zien, daar ben ik echt trots op.’

‘Onze leerlingen zijn digitaal helemaal in hun element. Afhankelijk van de keuze van de school werken ze online via methodesoftware aan bijvoorbeeld rekenen en taal. Op afstand kijkt de leerkracht mee naar de resultaten. Deze week zijn ook de eerste online lessen en instructies van start gegaan. Dan zie je de kracht van persoonlijk contact weer terugvloeien. De leerkracht helpt direct bij vragen en leerlingen helpen elkaar via de chatfunctie in een beveiligde internetomgeving van school.’

Veilig online

‘Daar waar de digitalisering weleens negatief wordt weggezet, bewijst het nu hoe nuttig het kan zijn. Aves zorgt ervoor dat leerlingen en leerkrachten veilig online kunnen werken én dat de kwaliteit van onderwijs gewaarborgd blijft. De scholen kiezen hoe ze hier vorm aan geven. Ze kunnen online de wereld in. De techniek is er klaar voor.’

Strijker: ‘Het onderwijs is nu wel even anders dan een dag naar school. Voor onderdelen van het schoolwerk kunnen leraren hun kinderen opdrachten geven, maar voor een deel werkt dat natuurlijk (nog) niet. Denk maar aan gym, muziek en belangrijke leergesprekken. Het blijft een stukje onderwijs verzorgen in crisistijd.’