Onderwijs op afstand: Eigenlijk gaat het best wel goed!

Emmeloord - Huiskamers en keukentafels zijn de ‘nieuwe’ klaslokalen voor de meer dan 5000 basisschoolleerlingen van de Avesscholen in de Noordoostpolder, Kampen en Vollenhove. Dagelijks gaan ze aan de slag met de door hun leerkracht opgegeven lesstof. Vaak zelfstandig, maar ook regelmatig samen met papa of mama. Hoe staat het er nu voor met dat onderwijs op afstand? We vroegen het twee gezinnen van cbs De Lichtboei in Emmeloord.

De eerste weken

‘Elke week krijgt hij een nieuw schema van zijn juf en dat werkt prima. Hij maakt veel van zijn lessen online en heeft daarnaast diverse werkbladen’, zegt Marijke over haar zoon uit groep 5/6. ‘Hij maakt eerst alles zelf, dan kijken we samen hoe hij het heeft gedaan. In het begin was het ‘juf zijn’ wel een beetje gek, maar ik moet zeggen dat het eigenlijk best goed gaat. Al mag ik me er niet altijd mee bemoeien’, zegt ze lachend. ‘Vanaf deze week hebben we ook boeken om uit te werken. Iets tastbaars naast het scherm. Daar hecht ik toch wel waarde aan.’

Ook de zoon van Helma uit groep 4 maakt online trouw zijn huiswerk. ‘Het is vooral herhaling van rekenen en spelling. Daarnaast zit hij midden in het leren van de tafels. We kregen een grote map met leuke creatieve ideeën om sommen aan te bieden en een beweegspel om het alfabet te leren. Vanaf deze week heeft hij echt weektaken, die maakt hij beneden. Heeft hij vragen, dan help ik hem. Ons hele gezin is thuis en dat zorgt soms voor afleiding. Van school konden we een koptelefoon lenen zodat hij zich beter kan concentreren. Dat werkt super.’

Social Schools & live contact

Voor één op één contact met ouders en of leerlingen maakt De Lichtboei gebruik van Social Schools. Via deze app wordt onder andere de opvang geregeld voor kinderen van ouders die nu onmisbaar zijn vanwege hun vitale beroep. Hebben ouders vragen, dan kunnen ze die via de app rechtstreeks aan de leerkracht stellen. Via het leerlingportfolio van de app hebben leerlingen contact met hun leerkracht. ‘Elke dag laat mijn zoon zijn juf weten wat hij die dag heeft gedaan’, aldus Helma.

Deze week introduceert de school ook live contact via Microsoft Teams. Deze manier van beeldbellen wordt landelijk op grote schaal omarmd. Directeur Harm Kloosterman: ‘Het vraagt wel om enige etherdiscipline, maar dan zien we elkaar weer.’ ‘Live contact met de juf of klasgenootjes zou wel fijn zijn. Je bent tenslotte een klas met elkaar’, zegt Marijke.

Instructiefilmpjes

De afgelopen weken stond voor de leerlingen van De Lichtboei in het teken van herhaling van bekende lesstof. De leerkrachten maken nu de overstap naar nieuwe lesstof. Hiervoor maakten ze instructiefilmpjes via Loom. Kloosterman: ‘Het is voor ons allemaal nieuw, maar het ziet er goed uit. Daar worden we allemaal erg enthousiast van.’ Marijke: ‘Het is prettig dat de leerkracht zelf de nieuwe stof uitlegt. Bij de bekende lesstof deed ik het op mijn eigen manier. Dan merk ik soms aan mijn zoon dat ik niet dezelfde uitleg heb als juf.’

Volhouden

Alle moeders zien dat de kinderen er soms geen zin in hebben en dat ze school, vriendjes en klasgenootjes missen. En soms ook de uitleg van juf of meester. De zoon van Helma volgde afgelopen week online een les dictee: ‘Je zag hem helemaal opbloeien. Dat was hartverwarmend om te zien.’ Als ouder zoeken ze in ieder geval allemaal de balans naast het eigen werk en de rest van het gezin. Over de aanpak van De Lichtboei zijn ze tevreden.

Kloosterman wil de ouders nog een hart onder de riem steken. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we dit gaan redden met elkaar. Als we dingen blijven delen, in gesprek blijven en oog hebben voor elkaar.’ Helma is het daar helemaal mee eens: ‘Het belangrijkste is dat de sfeer goed is, dan houden we het het langst vol met zijn allen. En gaan de scholen weer open, dan springt mijn zoon absoluut een gat in de lucht.’