Studenten veroveren branche met speciaal melkschort

Dronten - Een opleiding Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness op Aeres Hogeschool in Dronten, een opdracht om een innovatie te verzinnen in de agrarische sector en vijf studenten vol inspiratie. Al deze aspecten leidden tot het studentenbedrijf Dutch Farm Supply (DFS), dat met een speciaal melkschort de melkveesector verovert.

Leonie Schaper (20) uit Dronten, Gerben van der Meer (19) uit Emmeloord, Lieke Tetteroo (18) uit Ruurlo, Lisa Kat (21) uit Dirkshorn en Tom Vael (21) uit Hulst hadden best wel wat ideeën voor innovaties, maar kwamen uiteindelijk uit bij het melkschort. Makkelijk te reinigen en met handige, grote zakken op dusdanige hoogte dat de drager niet met gevulde zakken tegen de rand van de melkstal staat. Een paar vragen aan de bedenkers.

Welke innovaties hebben jullie allemaal in gedachten gehad bij de start van jullie bedrijf?

Leonie: ‘In eerste instantie wilden we een product op de markt brengen om boer en consument dichter bij elkaar te brengen. Iets op het gebied van bewust eten in combinatie met een eerlijke prijsverhouding voor de boer. Ook was er een idee om een lespakket over de boerderij te ontwikkelen voor basisscholen. Onze ideëenbox liep heel erg uiteen, maar we wisten wel heel goed dat we een verschil wilden maken in de agrarische sector.’

Waarom kozen jullie uiteindelijk voor het melkschort?

Gerben: ‘Drie van ons hebben affiniteit met de melkveesector en zij liepen allemaal tegen hetzelfde probleem aan bij het melken. Je had bijvoorbeeld nooit de driespeendoppen en de veestift bij de hand. En we wilden met een product komen dat vernieuwend was en het werkgemak bevordert. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor het melkschort.’

Wat waren de belangrijkste uitgangspunten voor het DFS Melkschort?

Lieke: ‘Minder onnodig heen en weer lopen in de melkstal, goed draagcomfort, de zakken hoger zodat je niet met gevulde zakken tegen de rand van de melkstal staat en gemakkelijk te reinigen. Onderaan de zakken hebben we daarom gaten gemaakt. En om te zorgen dat er niks uit de zakken valt, hebben we de vakken aan de bovenzijde voorzien van een elastiek.’

En hoe wordt jullie schort ontvangen in de sector?

Lisa: ‘We krijgen veel positieve reacties terug. Zowel van klanten als van mensen die het online hebben gezien. We verkopen het schort door heel Nederland, dat zegt ook wel wat.’

Hoe brengen jullie het schort aan de man?

Tom: ‘Via social media en onze website www.dutchfarmsupply.com, via de media en we hebben begin dit jaar nog een aantal shows kunnen doen om mensen te bereiken. We proberen het ook via verschillende verkoopkanalen bij de boeren te krijgen.’

Zetten jullie DFS voort na jullie studie?

Leonie: ‘Het project van school en de Stichting Jonge Honden moet eind dit jaar zijn afgerond. Maar de onderneming wordt waarschijnlijk wel doorgezet. Een van ons wil het bedrijf overnemen en voortzetten. Zeker nu de naamsbekendheid waar we lang aan hebben gewerkt eindelijk groter wordt. Maar we moeten kijken of voortzetting haalbaar is, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.’