10 Tips om meer te bewegen

Nu we allemaal aan huis gebonden zijn en sportvelden en sportscholen gesloten zijn, moeten we toch wat bewegen. Daarom hebben we tien manieren van bewegen voor je op een rij gezet die je nog gewoon kunt doen.

Wandelen
Behalve voor je lichaam is wandelen ook goed voor je geest. Het zorgt voor ontspanning en dat heeft ook weer positieve gevolgen voor je lichaam. Door ontspanning en bijvoorbeeld een betere nachtrust, voel je je ook lichamelijk beter. Zolang je voldoende afstand houdt, mag je volgens virologen Bart Haagmans en Annemiek Van der Eijk van het Erasmus MC nog steeds naar buiten om te wandelen, te sporten of de hond uit te laten. Wel dringen zij erop aan om thuis te blijven als je milde gezondheidsklachten, zoals een loopneus, hebt.

Hardlopen
Ja mag nog gewoon hardlopen. Het RIVM adviseert echter wel om contact met anderen zoveel mogelijk te vermijden en minimaal 1,5 meter afstand te houden. Tijdens het hardlopen mag dat zelfs nog wat ruimer worden genomen, want door versnelde ademhaling tijdens inspanning is er meer luchtverplaatsing en daardoor een groter besmettingsrisico. De komende tijd kun je je trainingen dus het best alleen afwerken. Mocht je toch samen gaan trainen, blijf dan op gepaste afstand van elkaar.

Fietsen
Fietsen is toegestaan zolang we niet in een lock-down zitten. Regelmatig fietsen geeft je een lekker gevoel en vermindert de kans op ziek zijn. Ga niet in groepen fietsen, ga alleen op pad. Wil je tóch samen fietsen, bijvoorbeeld met je partner of fietsvriend? Laat dan de groep uit niet meer dan 3 personen bestaan. Bovendien moet iedereen minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Raak onderweg zo weinig mogelijk aan en was je handen goed als je weer thuis bent. Zoek de drukte niet op.

Touwtje springen
Maak weer kennis met het springtouw. Met deze work-outs bouw je snel een conditie op en je krijgt er nog een strakker lichaam van ook. Touwtje springen is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, voetenwerk, timing, beweeglijkheid, kracht, snelheid en explosiviteit. Je kunt het prima in huis doen als je een hoog plafond hebt of in de tuin.

Hoelahoep
Ben jij al aan het hoelahoepen? Muziekje erbij en draaien maar met die heupen. Van links naar rechts, rechts naar links, van boven naar beneden en weer terug. Bewegen is nog nooit zo leuk geweest. Daar komt bij dat het voor iedereen geschikt is. Jong of oud. het maakt niet uit

Dansen
Het is leuk en supergezond: dansen! Pak een cd met lekkere dansbare nummers, zet het volume ietsje hoger en ga dansen. Afhankelijk van de type bewegingen die je maakt en de intensiteit kun je je lichaam een goede work-out geven. Als je langzaam danst kunnen de uitgestrekte bewegingen die je maakt helpen om je spieren te strekken.

Traplopen
Traplopen is hartstikke gezond. En woon je in een flat dan heb je helemaal geluk. Ga dan een van de benedenverdieping naar de bovenste etage met de trap en weer terug. Hartstikke goed voor je conditie en voor je beenspieren. Bij het traplopen gebruik je 50 procent van de maximale kracht in je knieën en liefst 85 procent van de power die je met je enkels bij een uiterste inspanning kunt ontwikkelen. Met traplopen verbrand je meer kilocalorieën dan met hardlopen.  

Skeeleren of rolschaatsen
Skeeleren of rolschaatsen mag ook nog gewoon. Als je maar afstand houdt van andere mensen. Rolschaatsen of skeeleren is ook voor volwassenen hartstikke leuk om te doen en nog goed voor je lijf ook! Skaten is namelijk een mooie cardiotraining die zorgt voor een goede conditie. Omdat balans erg belangrijk is, train je ook meteen je buikspieren en je onderrugspieren

Powerwalken
Wat is power walking? Zoals de naam al aangeeft is het niets meer dan wandelen maar dan met een beetje meer power. Oftewel je gaat het tempo verhogen. Het gemiddelde looptempo als je bijvoorbeeld een blokje om gaat of de hond uitlaat is 5 km/uur. Nu ga je daar minstens 1 km/ uur aan toevoegen want powerwalken doe je namelijk met een snelheid tussen de 6 – 9 km/uur. Nu lukt het mij niet om 9 km/ uur te halen, dat vind ik namelijk vrij snel maar misschien mensen met lange benen, je weet het niet  Zelf loop ik met een snelheid tussen de 6,5 – 7 km/uur.