Waarom buiten wandelen goed voor je is

Schoenen aan en wandelen maar. Er zijn maar weinig dingen waar je zowel lichamelijk als geestelijk van opknapt zoals een wandeling. Het liefst in de bossen, op het strand of in een park.

Wandelen
Redacteur Carina Twerda dacht dat ze ook voldoende bewoog. ,,Tot ik een activity tracker kocht. Dat was behoorlijk confronterend.” Na een dag werken stonden er nog geen 3000 stappen op de stappenteller. ,,En dus loop ik nu iedere avond na het eten.” Het werkt nog ontspannend ook. ,,Daar komt bij dat zuurstof het goedkoopste pepmiddels is dat er bestaat. Na de wandeling heb ik meteen meet energie.” Gebruik tijdens het wandelen je armen, kijk vooruit (dus niet op je telefoon) en loop goed rechtop. Op die manier verbetert je ademhaling waardoor je nog meer zuurstof binnenkrijgt.

Voordelen van wandelen
12 minuten wandelen is waar te nemen in humeur, focus, veerkracht en zelfvertrouwen
wandelen is laagdrempelig
Wandelen is goed voor je lijf. Ons lichaam is zelfs zeer geschikt voor die vorm van beweging.
Je hebt weinig kans op blessures. Tenzij je overdrijft en meteen de eerste dagen al wandelingen gaan maken van een kilometer of 15
Je hebt niet een topconditie nodig. Wandelen is dus voor iedereen geschikt
Het is gemakkelijk vol te houden
Je hebt geen speciale kleding nodig. Wandel je wat langere afstanden dan adviseren we wel een paar wandelschoenen
Het helpt om je hoofd leeg te maken
Het is goed voor je hart-en bloedvaten
Je bent lekker buiten. En van een beetje regen smelt je echt niet
Je kunt het samen doen maar ook alleen
Zelfs met weinig energie kun je lopen