Patatbaas meer klanten door corona

Emmeloord – ‘Ik gebruik het woord dankbaar niet zo vaak. Maar nu wel. Ik ben hartstikke dankbaar dat we ons zo goed staande hebben weten te houden tijdens de lockdown’, zegt eigenaar Daan Jippes (32) van De Patatbaas in Emmeloord. Vanuit het niets stampte hij noodgedwongen een online besteldienst uit de grond, die gelukkig direct enorm aansloeg.

Het waren gekke maanden, erkent Daan. ‘De hele coronacrisis was voor iedereen natuurlijk vreemd en spannend. Maar op de een of andere manier vond ik het als ondernemer ook een leuke tijd. Ik moest echt ondernemen, creatief zijn, dingen verzinnen.’

Misschien komt dat wel door zijn jarenlange ervaring in het leger, waarbij hij twee keer werd uitgezonden naar Afghanistan. ‘Ik ga wel lekker op crisissituaties, denk ik. Dan moet ik handelen en ben ik op mijn best.’

Zaak in de benen houden

Gelukkig bleef hij gezond. Zijn personeel ook. En konden ze samen alle zeilen bij zetten om De Patatbaas in de benen te houden. Dat moest ook, Daan heeft wel heel even gedacht dat hij de zaak definitief zou moeten sluiten.

‘We hadden een hele regenachtige winter achter de rug, waardoor we veel minder klanten hadden dan normaal. Daardoor hadden we al niet zoveel spek op de botten toen de lockdown werd afgekondigd.’

Maar ondanks de stress die dat veroorzaakte, verzon Daan een overlevingsstrategie. De zaak in Lemmer werd tijdelijk gesloten, in Emmeloord werd in no-time een bezorgdienst in het leven geroepen. Via Thuisbezorgd.nl en op www.patatbaas.nl konden klanten hun vertrouwde verse patat en bijbehorende snacks bestellen.

Bezorging in dorpen

‘Daarmee waren we natuurlijk niet de enige, veel horeca stapte daarop over. Ik vond het verbazingwekkend hoe goed het aansloeg. Het ging zo goed, dat we besloten ook te gaan bezorgen in de dorpen. Mijn vader wilde wel meehelpen met de bezorging en we konden auto’s lenen van vrienden.’

Ook dat bleek een gat in de markt. ‘We hadden gelukkig voor de hele coronacrisis al eens getest hoe we onze patat goed op plekken verder weg konden krijgen. Ze blijven niet lang warm en knapperig namelijk. Maar we maakten er wedges van en daarmee konden we onze kwaliteit waarborgen.’

Het opzetten van de bezorg- en afhaaldienst binnen De Patatbaas was een flinke klus, erkent Daan. ‘Je begint een bedrijf binnen een bedrijf, zo is het echt. Het slokte heel veel van onze tijd op.’

Lemmer gesloten

Dat is dan ook een van de redenen dat de vestiging in Lemmer definitief de deuren sloot per 1 juli. ‘We zijn hier in Emmeloord gewoon te druk met de zaak, die nu weer open is en het online gebeuren er omheen. Lemmer werd daardoor meer en meer een blok aan het been en dat voelde niet goed.’

Dankzij corona heeft Daan een veel bredere klantenkring opgebouwd dan voorheen. ‘De hele crisis is natuurlijk een ramp voor heel veel mensen en bedrijven, dat realiseer ik me maar al te goed. Maar wij hebben er een goeie draai aan weten te geven en daar ben ik heel trots op.’

www.patatbaas.nl