Stalen dahlia als blijvend eerbetoon aan corso van Vollenhove

Vollenhove - Volgend jaar moet het er staan: een enorme stalen dahlia op de rotonde aan de Weg van Rollecate in Vollenhove. Het kunstwerk moet dienen als een blijvend eerbetoon aan de betekenis van het bloemencorso voor de Zuiderzeestad.

Fanatieke praalwagenbouwers Jordy Winter en Marcel Santbergen leggen in september hun plannen voor aan de gemeente.

Winter en Santbergen kun je bestempelen als twee corsoveteranen. Beide bouwen voor diverse werkgroepen buiten en in hun eigen woonplaats al jaren mee aan de bouw van praalwagens. Of het nou gaat om de creatieve kant of het bouwen; voor beide heren is het een hobby waar de harten sneller van gaan kloppen. Gezien de verbintenis tussen evenement en stad (want wie Vollenhove zegt, zegt bloemencorso), wordt het hoog tijd voor passende huldeblijk, vinden beide Vollenhovenaren.

Santbergen: ,,Op veel plekken in Nederland waar een corso wordt gehouden, treffen we vaak een monument aan die de trots ervoor uitdraagt. Daar ontbreekt het nog aan in Vollenhove. Dus daar willen we iets aan doen.”

Rotonde

Voordat de twee hun tekentafel bestormde, discussieerden de twee eerst ober een geschikte locatie. Winter: ,,De beslissing viel uiteindelijk op de plek waar elk jaar de prijsuitreiking plaatsvindt: de rotonde waar Het Franse Pad en de Weg naar Rollecate samenkomen.”

Op het verkeersknooppunt bevindt zich nu nog een bloemenbed, waar elk jaar een podium overheen wordt geplaatst. Het stelde de twee wel voor een probleem. Als je er een beeld plaatst, dan maakt dat de uitreiking zo goed als onmogelijk op die plek. Winter: ,,Vandaar dat we iets hebben bedacht dat dienst kan doen als zowel kunstwerk als podium.”

Als ontwerp koos het duo voor een stalen dahlia, waarbij in het hart van de bloem de winnaars straks hun prijzen mogen ontvangen. Santbergen denkt dat er geen betere plaats bestaat dan de rotonde. De wagenbouwers kregen hier te horen hoe er over hun maandenlange inspanning wordt geoordeeld. Een plek waar de emoties het hoogst oplopen, aldus Santbergen.

Handen op elkaar

Inmiddels hebben de twee initiatiefnemers al de ronde gemaakt langs andere werkgroepen, de VVVV (organisatie achter het corso) en Belangenvereniging Vollenhove Stad. Overal gingen de handen op elkaar. Via de gemeente kregen ze nog wat tips mee. In september presenteren ze hun definitieve plannen inclusief begroting op het gemeentehuis. Alle financiën moeten nog op een rijtje worden gezet, maar Winter schat dat het dahliakunstwerk ongeveer rond de 30.000 euro gaat kosten.

De twee eerdergenoemde verenigingen hebben al een bijdrage toegezegd. Diverse ondernemers in Vollenhove zijn bereid om al dan niet kosteloos een handje toe te steken. Winter: ,,Voor de rest schrijven we nog enkele cultuurfondsen aan en kijken we op welk subsidies wij aanspraak kunnen maken.” Het is de bedoeling dat het kunstwerk er voor het volgende corso in augustus volgend jaar staat.

Voor de onthulling hebben de twee een prachtidee: de ruim zestig werkgroepen die ooit een wagen hebben gebouwd voor het corso uitnodigen om aanwezig te zijn. Verder komt er ook nog een informatiebord met de geschiedenis van het corso bij het monument.

Andere klasse

Vanwege corona ging er dit jaar een streep door het corso, maar de praalwagenbouwers hebben niet stilgezeten. Winter: ,,In plaats van wagens bouwen de werkgroepen dit jaar tien kunstwerken die her en der in Vollenhove worden geplaatst. Ze staan allemaal in teken van 75 jaar vrijheid en de Tweede Wereldoorlog.” Het alternatief kan echter niet op tegen de ‘real thing’, beamen de twee. Santbergen: ,,Met een wagen ben je twee maanden zoet, zo’n kunstwerk heb je in twee weken klaar. Het is toch van een andere klasse, hoor.”