Pensionado Harry blijft nog 1 dag

Emmeloord - Harry van Dijk (66) uit Kampen werd vandaag bij Heftruckcentrum Post in Emmeloord uitgezwaaid na 48 jaar trouwe dienst. Alhoewel.

Harry blijft na zijn pensioen nog een dag in de week werken bij het bedrijf, om zoals hij het zelf zegt ‘af te kicken’. Het afscheid valt hem zwaar, want de dagelijkse gang naar het werk maakte de monteur altijd met veel plezier. Twee jaar geleden, toen Post van Kampen naar het industrieterrein De Munt in Emmeloord verhuisde, dachten zijn bazen Stefan Davids en Kees van der Sar dat hij daar veel moeite mee zou hebben.

Buikpijn

‘We hadden er buikpijn van om het hem te vertellen’, bekent Davids. ‘Maar ik vond het gaaf. Natuurlijk ging ik mee’, zegt Van Dijk in de kantine van het bedrijf. Hij was dan wel gewend om iedere dag op de fiets naar de zaak te komen en tussen de middag thuis te eten, maar de nieuwe werkplaats was nog een mooie uitdaging.

Net als in Kampen kreeg hij aan de Schelling in Emmeloord een prominente werkruimte voor in de werkplaats. ‘Hij is een visitekaartje voor ons. Altijd netjes in de omgang met mensen, maar ook zijn werkplek is altijd netjes’, prijst Van der Sar de vertrekkende arbeidskracht.

Aanvegen

Van Dijk herinnert zich nog als de dag van gisteren hoe hij als jongen die pas geslaagd was voor het LTS-diploma metaal en autotechniek aanklopte bij familiebedrijf werktuigen en machinehandel Post aan de Ambachtstraat in de Hanzestad. ‘Ik mocht de werkplaats aanvegen, maar dat heeft niet lang geduurd hoor.’

Van Dijk ontpopte zich als een gepassioneerde monteur, die tot 2003 sleutelde aan tractoren en landbouwmachines. Repareren, verkoopklaar maken en reviseren waren de taken van de hoofdmonteur trekkers. Het bedrijf ging zich steeds meer specialiseren in heftrucks en werd in 2011 Heftruckcentrum Post waar Kees van der Sar toen de directie voerde. Hij was in 1975 in dienst gekomen en had het bedrijf in 2004 overgenomen van Henk en André Piening, die het in 1987 van Post hadden gekocht.

In 2011 werd Davids mede-eigenaar. Het bedrijf werd te groot voor de ruimte in Kampen en kon op het kavel aan de A6 in Emmeloord het gedroomde bedrijfspand laten bouwen. Post heeft 2500 heftrucks in met name Noord Nederland in onderhoud, waarvoor 8 onderhoudswagens op de weg zijn. Door de omschakeling naar heftrucks moest Van Dijk zich bijscholen en ook vereiste het werk meer overleg met collega’s.

Ambassadeur

Van Dijk bleef binnenmonteur en werd ambassadeur van Post voor de klanten Woodvision en Betonson. Hij neemt niet alleen afscheid van Post maar ook van deze bedrijven. Met een doos gebak ging hij op bezoek bij deze klanten. In de vrije tijd die lonkt pakt hij weer wat vaker zijn fiets. ‘Ik zie wel wat op mijn pad komt.’

Cees Walinga