Kleurkracht weer bijna op volle kracht

Emmeloord – Kleurkracht moest na de lockdown in maart de deuren sluiten en dat betekende omschakelen.

Beheerder Sylvia van der Vliet: ‘Onze cliënten moesten van de ene op de andere dag thuis blijven. Terwijl de orders wel gewoon doorliepen.’ Maar al snel kwam ze met een lumineus idee: thuiswerkbezorgd.

Thuiswerkbezorgd

Kleurkracht is een kadowinkel, printshop, theemakerij en creatief atelier van zorgorganisatie Triade voor mensen met een verstandelijke beperking of psychische hulpvraag. Maar alles kwam door corona even stil te liggen.

‘Onze cliënten hebben vaak een kwetsbare gezondheid, die moesten we beschermen. Daarom bleven ze tot nader order thuis.’

Een heftige ingreep voor zowel Kleurkracht als haar medewerkers. ‘De winkel moest dicht, onze begeleiders werden verspreid over de woonvormen waar nu veel meer handen nodig waren. En onze vaste klanten hadden natuurlijk wel hun bestellingen van koffie, thee en print gewoon nodig.’

Sylvia bedacht al snel een oplossing. ‘Ik dacht: waarom brengen we het werk niet gewoon naar de cliënten toe? Een soort Thuiswerkbezorgd. Ik gooide mijn auto vol met materialen en bracht die inclusief een werkuitleg naar de verschillende woningen. Dat werkte hartstikke goed.’

Houvast

Want niet alleen konden de orders zo toch worden afgewerkt, de cliënten kregen met het werk waar ze zo aan gewend zijn, wat houvast in een voor hen zo moeilijk tijd. ‘Ze kwamen van de ene op de andere dag tussen de muren te zitten van hun woonvorm. Geen bezoek, geen activiteiten meer. Door Thuiswerkbezorgd hadden ze in ieder geval weer iets te doen.’

Pas in mei mocht de winkel weer voorzichtig open. Eerst zonder cliënten, zodat Sylvia en haar collega’s de winkel coronaproof konden maken. ‘We maakten een deurbeleid met een maximumaantal klanten in de winkel, pasten onze openingstijden aan, hingen spatschermen op bij de kassa en troffen alle standaard hygiënemaatregelen met ontsmettende handgel en dergelijke.’

‘Roeltjes’

Ze verzonnen ook een manier om de anderhalve meter-regel inzichtelijk te maken voor de cliënten. ‘Dat deden we met stokken van anderhalve meter tussen de werkplekken. Die stokken noemen we Roeltjes, vernoemd naar zanger Roel van Velzen. Hij maakte op social media een grapje destijds over die anderhalve meter-regeling, aangezien hij zo groot is.’

Met de Roeltjes wordt die afstand op een eenvoudige manier tastbaar gemaakt. ‘Nu is nog niet iedere cliënt alweer aanwezig bij Kleurkracht, maar we verwachten ze wel weer allemaal terug op termijn. Met de anderhalve meter-regel kunnen we ze echter niet meer allemaal kwijt in ons atelier of winkel, dus we zoeken naar een extra ruimte erbij’, vertelt Sylvia.

Vuurtoren Urk

Maar dat weerhoudt Kleurkracht er niet van om gewoon lekker verder te ondernemen. Plannen zijn er genoeg, zo zijn er net Poldertorenkaarsen gemaakt en ook de vuurtoren van Urk is nu als kaars verkrijgbaar in de winkel. ‘Vanaf september gaan we brievenbusdozen versturen. Daarmee kun je mensen feliciteren of bedanken. Er zit thee of koffie in met allerlei toebehoren.’

Kleurkrachtemmeloord.nl