De overname is rond: Mediahuis neemt uitgever De Noordoostpolder over

Emmeloord - NDC mediagroep wordt verkocht aan Mediahuis Groep. De uitgever van onder meer De Noordoostpolder wordt een zelfstandig dochterbedrijf binnen Mediahuis, eigenaar van onder meer NRC, De Telegraaf en De Limburger.

Naast De Noordoostpolder geeft NDC onder meer ook de FlevoPost en de dagbladen Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad uit.

Aandeelhouders FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds van NDC mediagroep hebben maandagochtend een principeakkoord getekend met Mediahuis over de verkoop van aandelen.

Mediahuis neemt medewerkers over

Mediahuis neemt de merken en de 600 medewerkers over. Het van oorsprong Vlaamse mediabedrijf heeft uitgesproken de drie regionale dagbladen voort te zetten met behoud van zelfstandigheid en identiteit. Het was een harde voorwaarde van de verkopende aandeelhouders.

Beide partijen zeggen niets over het afgesproken overnamebedrag. De deal moet nog worden goedgekeurd door mededingingsautoriteit ACM en de Ondernemingsraad van NDC mediagroep. De verwachting is dat de ACM nog dit kalenderjaar een uitspraak doet.

‘NDC bij Mediahuis in veilige handen’

De aandeelhouders zetten NDC mediagroep voor de zomer in de etalage. Al vrij snel werden exclusieve gesprekken gevoerd met Mediahuis. 'Bij Mediahuis is NDC in veilige handen en is de continuïteit gegarandeerd', zegt Pier Baarsma, directeur van NDC mediagroep.

'De kracht van onze titels is voor Mediahuis de reden om NDC in te lijven', zegt algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk. 'De journalistieke onafhankelijkheid en de regionale identiteit van onze titels staan voor Mediahuis voorop'.

NDC wordt een dochteronderneming van Mediahuis, zoals ook Mediahuis Nederland (De Telegraaf) en Mediahuis Limburg (De Limburger) dat zijn. Mediahuis geeft ook bijna 25 dagbladen uit in België, Nederland, Ierland en Luxemburg. In Nederland is het eigenaar van onder meer NRC, De Telegraaf, De Limburger en het Noordhollands Dagblad. In België geeft Mediahuis onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad uit.

‘Nederland een belangrijke markt’

Mediahuis is al jaren op overnamepad. Het bedrijf met hoofdvestiging in Antwerpen deed de afgelopen jaren overnames in Nederland, Ierland en Luxemburg. In 2015 werd het bedrijf eigenaar van NRC, in 2017 volgden De Telegraaf en regionale titels in Limburg en Noord- en Zuid-Holland.

'De overname van NDC is het sluitstuk in Nederland', zegt topman Gert Ysebaert van Mediahuis. 'Nederland is onze belangrijkste markt, met veel kranten en trouwe abonnees. Wij willen de titels en collega’s van NDC een warm thuis bieden in onze groep'.

Volgens Ysebaert kan Mediahuis de noordelijke titels helpen 'om de leidende marktpositie te versterken en de onafhankelijke journalistiek verder te verankeren in de Noord-Nederlandse samenleving'.

Volgens Ysebaert is het in een sterk veranderd medialandschap belangrijk om krachten te bundelen. 'Door schaal te maken, kun je kennis en techniek delen. Het zorgt voor kostenefficiëntie en geeft je de mogelijkheid om te investeren in journalistiek en technologie. De overname van NDC zie ik als een logische stap. Het past bij de schaalgroei die we nastreven'.

Algemeen hoofdredacteur Van Dijk zegt dat 'we door de samenwerking binnen Mediahuis de noodzakelijke digitale transformatie kunnen versnellen en mogelijk kunnen putten uit de beste verhalen van hun andere mooie titels'.