Transportbedrijf Van Wieren 75 jaar in de polder

Emmeloord - Transportbedrijf Van Wieren in Emmeloord bestaat donderdag 1 oktober 75 jaar. Het was op die datum in 1945 dat het bedrijf van de broers Lukas en Jan van Wieren bij de Kamer van Koophandel in Zwolle werd ingeschreven.

Alle reden om groot feest te vieren onder meer door het organiseren van een Open Dag’, zeggen de broers Maarten en Harm van Wieren: de derde generatie aan het roer bij het transportbedrijf. ‘Door de coronacrisis gaat die dag niet door en blijft het vooralsnog even bij een presentje voor de ruim 70 medewerkers.’ Wel feestelijk is de komst van vier gloednieuwe Volvo’s die deze week afgeleverd werden bij het bedrijf. 

Oma Riemke van Wieren (98) ontving symbolisch de sleutels van de dealer. Ze leeft nog volop mee met het bedrijf en de kleinkinderen. Zij trouwde met grondlegger Lukas en hun zoon Harm van Wieren trouwde met Corrie Stevens: de tweede generatie. Samen met zijn neef Arjen (zoon van grondlegger Jan) heeft Harm het bedrijf verder uitgebouwd. Beide mannen zijn helaas veel te vroeg overleden; Arjen in 2015 en Harm in 2016. In 2013 zijn Arjen en zijn zoon Peter (derde generatie) met Van Wieren International BV (koel-/vries-/huiftransporten) zelfstandig verder gegaan. Tegenwoordig is dit bedrijf gevestigd aan de Gildenweg in Emmeloord. 

Van Wieren Special BV  

‘Samen met Richard de Graaf, die sinds 2011 Algemeen Directeur is, zetten Harm en Maarten de onderneming Van Wieren Special BV aan de Randweg voort, maar vanzelfsprekend was dat niet’, zegt moeder Corrie, bij oma Riemke aan tafel. ‘We hebben de jongens nooit gedwongen. We hebben ze eerder iets moeten afremmen, maar het is wel mooi.’ Of de vierde generatie ooit verder zal gaan is koffiedikkijken. De vierde generatie is nog te jong. ‘Maar onze trucks boeien hen al enorm’, zeggen de vaders. 

De basis voor het familiebedrijf werd al voor de oorlog gelegd. Lukas en Jan kwamen uit een groot gezin van 8 broers en een zuster. Vader had een melkveebedrijf in Marum (Friesland), maar de zoons hadden een broertje dood aan melken. Ze zochten hun heil in transport en wisten dat er in de Wieringermeer wel werk was. Via overlevering is het volgende familieverhaal goed bewaard gebleven: Het mooiste vrachtje dat Lukas ooit meenam was Riemke, die in 1940 met fiets en koffer stond de liften op de Afsluitdijk. 

Lift

‘Ik was op weg vanuit Marum naar Middenmeer waar ik in een huishouding ging werken. Mijn broer Auke was mee, toen we op de Afsluitdijk een lift kregen. Nee het was niet meteen raak. Een paar maanden later trof ik hem toevallig op de ijsbaan en toen heeft hij mij gevraagd.’ Jan en Lukas reden voor de directie in de Wieringermeer en vroegen de broers later om ook in de Noordoostpolder te rijden. Dat wilden ze wel, maar de oorlog gooide roet in het eten. De vrachtwagens werden verborgen en na de bevrijding togen de broers naar de polder. Ze trouwden en Lukas en Riemke vestigden zich in de Rietstraat, waar ook het bedrijf startte. 

Dat de 98-jarige grondlegster nog getuige is van de 75ste verjaardag en de sleutels ontving van de nieuwste trucks, vindt ze zelf ook bijzonder. ‘Het is allemaal zo groot geworden ik kan het nauwelijks meer bevatten.’ 

De trucks vervangen vier auto’s die 900.000 kilometers op de teller hebben. De nieuwste aanwinsten beschikken o.a. over lane control, zodat de wagens automatisch op de rijbaan blijven en zijn voorzien van een adaptive cruise control. ‘Die zorgt ervoor dat er een veilige afstand blijft ten opzichte van het andere verkeer’, legt Harm uit. 

Creativiteit en organisatie

De broers voelen zich helemaal thuis in het speciale vervoer dat echt een aparte tak van sport is. “Soms ben je een jaar bezig met de voorbereiding van een transport dat een paar uur duurt. Het vraagt heel veel creativiteit en organisatie. Dat is wel ons ding. Je kunt je op dit terrein goed onderscheiden met kwaliteit en betrokkenheid” zegt Harm.

Van Wieren Special BV heeft naast de thans 36 trucks een groot aantal specialistische opleggers in diverse soorten en maten en geconfigureerd al naar gelang de aard van de werkzaamheden. ‘Momenteel vervoeren we onderdelen van windmolens. De vleugels hiervan zijn 66 meter lang, maar deze grens wordt ook steeds verder opgerekt. Daarom oriënteren we ons nu ook op materiaal waarmee we in de toekomst vleugels van 80 meter lang kunnen vervoeren’, zegt Maarten. ‘We rijden nu rond met een totaalgewicht van 140 ton, vroeger was 10 ton al heel wat.’ 

Grondverzetmachines

De strategische stap naar een niche in de vervoersmarkt heeft Van Wieren Special BV geen windeieren gelegd, constateren de broers tevreden. De basis voor het huidige bedrijf werd gelegd in het nationaal en international transport van grondverzetmachines. Van Wieren Special BV vervoert o.a. zo’n 200 tot 250 machines per maand voor de Volvo fabriek in Konz-Könen. Vlak naast deze fabriek ligt het terrein van de Duitse vestiging die sinds 2006 bestaat. 

De Coronacrisis is de transporteur tot nu toe redelijk doorgekomen. ‘April en mei waren erg slecht, want er werd in die periode niets geproduceerd in de fabrieken. We hadden toen 10 auto’s stilstaan, maar in de zomer herstelde dat en nu gaat het redelijk. We mogen niet klagen.’ 

De toekomst zien de broers optimistisch tegemoet. ‘Als het bedrijf 100 jaar bestaat zal er geen diesel meer in de trekkers gaan, wat wel laat zich momenteel nog raden. Elektrisch is voor ons nog geen alternatief. We zullen zien en haken aan zodra het voor ons interessant wordt’, besluiten de broers van het oudste familiebedrijf in de polder. 

Cees Walinga