Een platte buik door de hoelahoep

Ben jij al aan het hoelahoepen? Muziekje erbij en draaien maar met die heupen. Van links naar rechts, rechts naar links, van boven naar beneden en weer terug. Bewegen is nog nooit zo leuk geweest. En je wordt er ook nog superfit van.

De hoepel was in de jaren vijftig ontzettend populair. In twee jaar tijd werden er wereldwijd honderd miljoen van verkocht. Daarna verdween de hoepel weer even naar de achtergrond. In de jaren tachtig had bijna ieder meisje weer een hoepel en daarna verdween hij weer. De laatste jaren wordt de hoepel steeds vaker gezien op festivals. Ze zijn iets zwaarder dan de plastic buizen die we vroeger hadden. Ze worden een fitness hoelahoep genoemd.
 
Spieren trainen
De hoepel is ideaal om spieren te trainen waarvan je allang niet meer wist dat je ze had. Zo worden, als je het goed doet de volgende spieren getraind.
  • buikspieren
  • rugspieren
  • beenspieren
  • bilspieren
Ook zal je taille-omvang afnemen en verbetert je conditie. Daarnaast zullen heupen en rug soepeler worden wat weer beter is voor je motoriek en de doorbloeding en spijsvertering. Wanneer je dit iedere dag een minuut of tien doet, zul je het verschil merken. Drie keer tien minuten per dag is natuurlijk helemaal een aanrader. Je conditie zal aanzienlijk verbeteren en ook zul je het steeds langer volhouden.
 
Vet verbranden
Dat de hoepel alleen voor kinderen is, is allang achterhaald. De hoepel wordt steeds populairder bij volwassenen. En dat is niet alleen omdat het leuk is om te doen. Met hoelahoepen kun je namelijk wel 110 calorieën per 10 minuten verbranden. Maar dat hangt ook van de zwaarte van je hoepel af. Met powerhoelahoepen zijn dat er zelfs nog meer. Je begint dan in een normaal ritme en verhoogt de snelheid steeds een beetje meer. Houd je buikspieren in de gaten tijdens het powerhoelahoepen. De kracht moet vanuit je buik komen en niet vanuit je heupen.
 
Hoelahoepen
Hoelahoepen kun je zo leuk maken als je zelf maar wilt. Je kunt op je plek blijven staan en dan rustig hoepelen, maar je kunt er ook een extra oefening bij doen. Bijvoorbeeld door tijdens het hoepelen stapjes naar links, rechts, voren en achteren te maken. In het begin zal dit moeilijk zijn, maar na een tijdje merk je dat het steeds sneller gaat.
 
Hoe begin je?
  • Begin bij het begin. Langzaam opbouwen is verstandig en begin niet meteen met de moeilijkste kunstjes
  • Plaats je voeten een klein stukje uit elkaar en buig je knieën licht. Houd je hoepel met twee handen vast en zet hem tegen je rug
  • Oke nu even goed opletten. Draai je lichaam rechtsom en draai dan hard terug. Geef tegelijk je hoepel een zwaai naar links om hem in beweging te krijgen
  • Beweeg je middel van voor naar achteren en van links naar rechts. De schommelende beweging moet uit je buik en rug komen en niet vanuit je heupen
  • Lukt het de eerste keren niet? Geef niet op! Het is gewoon in het begin lastig om je hoepel hoog te houden. Maar hoe meer je oefent, hoe beter het gaat. Valt hij op de grond? Jammer dan. Ze zijn niet van porselein. Gewoon weer opnieuw proberen
  • Heb je de slag te pakken? Probeer het dan eens andersom of wissel linksom en rechtsom eens af