Langzaam eten is gezond

“Eet niet te snel en goed kauwen”. Hoe vaak heb jij dat vroeger gehoord van je ouders? En wat blijkt. Ze hadden gelijk. Onderzoekers aan de universiteit van Hiroshima in Japan hebben aangetoond dat wie zijn eten in minder dan vijf minuten opeet, een verhoogde kans heeft op overgewicht, diabetes en hoge bloeddruk.

Eetgewoontes
Voor de studie bestudeerden onderzoekers maar liefst vijf jaar lang de eetgewoontes van 1.083 mensen, waarvan 642 mannen en 441 vrouwen. Ze werden opgedeeld in drie groepen: langzame, gewone en snelle eters. De schrokkoppen waren duidelijk het minst goed af. De snelle eters hadden 11,6 procent meer kans op overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte.
 
Geen besef
Hoe dat komt? Je hersenen hebben ongeveer 15 à 20 minuten nodig om door te hebben dat je volzit. Wie sneller eet, werkt doorgaans veel meer eten naar binnen omdat je simpelweg niet beseft dat je eigenlijk al voldoende gegeten hebt. Doe je dat op dagelijkse basis, dan is het natuurlijk geen wonder dat je meer kans maakt om overgewicht te krijgen. En diabetes, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte zijn maar een paar van de gevolgen van overgewicht.
 
5 tips om langzamer te eten
  1. Zorg ervoor dat je in een aangename omgeving eet. Dan blijf je automatisch langer zitten dan wanneer je staande aan het aanrecht eet bijvoorbeeld. 
  2. Eet voldoende gedurende de dag. Als je honger hebt, eet je sneller. 
  3. Drink water tijdens het eten. 
  4. Prak je eten niet, maar snijd elk stukje. Dat wil dus ook zeggen je je aardappelen niet mag fijnprakken. 
  5. Gebruik kleine borden en schep kleine porties op. Heb je niet genoeg gehad dan kun altijd nog een beetje pakken.