Mediahuis neemt uitgever van De Noordoostpolder over

Emmeloord - De al eerder aangekondigde overname van de NDC mediagroep, uitgever van onder andere De Noordoostpolder, door Mediahuis is nu officieel. De Belgische uitgever verkreeg maandag toestemming van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de overname.

Inmiddels heeft ook de Ondernemingsraad van NDC een positief advies gegeven. Dit betekent dat aan alle voorwaarden van het overnameproces is voldaan. Voor NDC mediagroep luidt deze overname een nieuwe fase in als 100 procent onderdeel van de Mediahuis Groep. Koos Boot komt als nieuwe CEO aan het hoofd van NDC mediagroep te staan, samen met huidig algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk.

De overname van NDC mediagroep door Mediahuis versterkt beide partijen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis op de Nederlandse markt en vormen de NDC-merken een verrijking voor het Mediahuis-portfolio. Mediahuis heeft al veel Nederlandse kranten in eigendom, zoals NRC, nrc.next, De Telegraaf en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland. Door de overname van NDC komen ook Dagblad van het Noorden, het Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant in handen van de Belgische uitgever.

Volgend op de afronding van de overname, legt Pier Baarsma, sinds 2018 Algemeen Directeur van NDC mediagroep, zijn functie neer. Koos Boot, sinds medio 2017 CFO van Mediahuis Nederland, volgt Pier Baarsma als CEO van NDC mediagroep op. Koos Boot, die opgroeide in Drenthe en studeerde in Groningen, kent de mediasector door en door en beschikt over een ruime ervaring binnen de Mediahuis Groep. Zo transformeerde mede onder zijn leiding Mediahuis Nederland - voorheen Telegraaf Media Groep – tot een rendabele organisatie die inmiddels een mooie groei laat zien.

Lees ook: Mediahuis mag dagbladen Noord-Nederland overnemen