Kentekenplicht voor trekker

Bant - Nederland was het enige EU-land waar het nog niet hoefde: een kenteken op trekkers. Maar sinds januari is dat veranderd.

Ook Nederlandse trekkers moeten worden voorzien van een gele plaat. Voor tractorspecialist Koop van der Wal uit Bant verandert er niet zoveel door de nieuwe regels. ‘Wij exporteren veel, dus waren er al aan gewend.’ Verkoper Ivo de Wit van Koop van der Wal vindt het een goede zaak, dat trekkers voortaan ook een kentekenplicht hebben. ‘Ik denk dat wij een van de weinigen zijn, die dat echt toejuichen. Met import en export geeft dat minder beperkingen en het geeft veel minder ruimte aan criminaliteit. Als er voorheen een trekker of landbouwvoertuig werd gestolen bijvoorbeeld, dan vond je die nooit meer terug.’

Harder dan 25 km/h

Landbouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld trekkers, getrokken aanhangwagens, shovels, mobiele kranen, en combines, die de openbare weg op gaan moeten sinds 1 januari worden geregistreerd. Voor landbouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 kilometer per uur of een ontheffing nodig hebben, geldt dat naast de registratie ook direct een kentekenplaat verplicht is. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle landbouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.

Veiligheid

Totaal onverwachts kwam deze kentekenplicht niet voor Koop van der Wal. ‘In heel de EU is het al verplicht. En omdat trekkers op de openbare weg rijden, is het ook goed om de veiligheid in de gaten te houden’, legt De Wit uit. Ja, dat betekent voor zijn klanten wel wat hogere kosten. ‘Maar verder is het allemaal helemaal niet zo ingewikkeld. De RDW (Dienst Wegverkeer, red.) heeft een heel eenvoudig systeem ingevoerd voor de registratie.’ Landbouworganisatie LTO Nederland heeft daarnaast een handige Wegwijzer gemaakt, om boeren te ondersteunen bij hun aanpak. Er gelden namelijk veel uitzonderingen voor de registratieplicht. Zo hoeven landbouwvoertuigen die nooit op de openbare weg rijden, niet geregistreerd te worden. Ook voor fruittreintjes geldt een uitzondering op de registratieplicht.

Een volledig overzicht van de uitzonderingen op de registratie- en kentekenplicht is te vinden in de LTO Wegwijzer. Deze organisatie wijst agrariërs er op dat het registreren van de uitgezonderde voertuigen in sommige gevallen best de moeite waard is: het kan een duurdere schouw of keuring voorkomen, mocht het voertuig toch de openbare weg op gaan.

Overgangsperiode

Daarnaast geldt vanaf 2025 een kentekenplaatplicht voor alle landbouwvoertuigen.In de overgangsperiode van 1 januari tot en met 31 december 2021, kunnen bestaande landbouwvoertuigen zonder keuring van de RDW worden geregistreerd. Na de conversieperiode is een keuring verplicht voor registratie en zijn de kosten van registratie ook hoger. Omdat Koop van der Wal trekkers exporteert en importeert en ook schadevoertuigen opkoopt voor de verkoop van onderdelen, heeft het Banter bedrijf al jaren een RDW-erkenning. ‘Dus voor ons verandert er niet zoveel. Onze trekkers gaan de hele wereld over en ook de onderdelen verkopen we wereldwijd. Daar was al kentekening voor nodig, dus wij waren het gewend.’

Debora Boomsma