Reuzensprong van de klei naar Zandvoort

Creil - Jacco van der Wal heeft geen last van valse bescheidenheid. ‘Dit is het serieuzere werk en een heel mooie uitdaging. Ja, ik ben ambitieus. Dat heb ik van mijn ouders.’ In zijn eerste seizoen in de Ford Fiësta Sprint Cup wil hij er meteen staan.

De 21-jarige Creilenaar was afgelopen seizoen door vooral technische malheur weinig succesvol in het autocrossen op nationaal niveau. ‘Ik was op zoek naar een nieuwe motorbouwer voor volgend seizoen’, zegt Van der Wal, vast van plan om revanche op zichzelf te nemen. Het liep allemaal even anders, want komend weekend maakt hij zijn wedstrijddebuut op het circuit van Zandvoort. ‘Ja, het is heel raar gelopen.’ Via social media kwam Van der Wal in contact met Youri Verswijveren, eigenaar van NXT Racing, een team dat jonge talenten opleidt. Na twee testen (in Zandvoort en Assen) kreeg de kersverse coureur een contract voorgeschoteld.

Beroemde circuits

Zo snel kan het gaan. In een paar maanden van een seizoen aanmodderen in de klei naar racen op de beroemde circuits van Zandvoort en Spa-Francorchamps. Van der Wal: ‘Dit is toch de droom van bijna elke jongen?’ Het seizoen telt zes wedstrijden in Nederland en België. De finaleraces zijn half oktober op het TT circuit in Assen. Jacco van der Wal gaat ervan uit, dat hij er in Assen bij is. Hij heeft via sponsors heel wat geld ingezameld (‘Je kan van dat bedrag een mooie auto kopen’), maar er moet nog wel aardig wat bij om het hele seizoen in actie te kunnen komen. En dat wil Van der Wal graag, want hij heeft een helder doel voor ogen.

‘Ik wil in de top 5 van de juniorenklasse eindigen’, klinkt het vastberaden. Of het een reële doelstelling is, zal de toekomst uitwijzen. Feit is dat Jacco van der Wal afgelopen december tijdens twee testen voldoende indruk heeft gemaakt op teameigenaar Verswijveren, met zijn 25 jaar ook nog piepjong, om in zijn stal te worden opgenomen. ‘Een ochtendje racen in een Peugeot 106 op Zandvoort ging heel goed’, aldus Van der Wal. Een paar weken later blonk hij in een Ford Fiësta uit in Assen. ‘Op de natte baan was ik de snelste van het hele veld.’ Verswijveren had genoeg gezien en Van der Wal had zin in een nieuw avontuur. ‘Ik was het plezier in het crossen kwijt.’

Dezelfde auto’s

De Fiësta’s komen zo uit de fabriek gerold, waarna verschillende onderdelen, waaronder ophanging en vering, worden aangepast en een rolkooi wordt geplaatst. ‘Maar het zijn allemaal exact dezelfde auto’s’, weet Van der Wal. ‘Het komt dus echt op de coureurs aan en dat vind ik juist zo mooi.’ Over de laatste testen, waarbij gekeken wordt naar het aansturen van de bochten, de rem- en gaspunten, de racelijnen en meer van dat soort werk, was de teameigenaar tevreden. Jacco van der Wal had het in de ogen van Verswijveren goed gedaan. ‘Hopelijk zijn die paar trainingssessies voldoende voor een goed debuut.’

Aan de instelling van de poldercoureur zal het in ieder geval niet liggen. Vol gas, luidt het parool. Dat kan niet altijd tijdens de race, maar daarbuiten zal Jacco van der Wal niet snel gas terugnemen is de indruk. Hij heeft het gevoel in de eredivisie van het racen te zijn beland en wil deze kans uit duizenden niet verkloten. ‘Ik wil betaald coureur worden’, zegt hij zonder te verblikken of te verblozen. ‘Autosport is voor mij heel belangrijk en deze klasse is voor mij de ideale opstap om door te groeien.’ Daarvoor is een professionele houding voorwaarde. ‘Elke avond een biertje wegtikken is er niet meer bij. Ik heb een performance coach in de arm genomen om me verder te helpen.’

Champions League

Van der Wal, in het dagelijks leven accountmanager bij een werkkledingbedrijf, wil van de eredivisie naar de Champions League van het autoracen. ‘Dat zijn voor mij de GTI-3 toerwagens. Ja, je moet altijd geld meenemen. Dat speelt in het autoracen een grote rol. Dat is het oneerlijke van deze sport.’ Die toerwagens, dat is misschien iets voor de toekomst. Nu proberen te presteren in een Fiësta. Van der Wal: ‘Ik ga all the way. 99 procent ervoor gaan werkt niet. De wil, het plezier en het talent moeten 100 procent zijn. Je moet doorzettingsvermogen hebben, lef tonen en eigenwijs zijn. Ik hoop, dat ik mezelf snel in de kijker kan rijden. Dat zou een goed teken zijn.’

Info www.nxt-racing.nl en www.fordfiestacup.nl De races zijn te volgen op YouTube en op RTL7 (niet rechtstreeks).

Harry de Ridder