‘Het is zo mooi, er is geen vlucht hetzelfde’

Marknesse - Kees Wolters uit Kraggenburg zit in de cockpit van zijn zweefvliegtuig op het vliegveld van ZC NOP aan de Voorsterweg bij het Waterloopbos klaar voor de start.

Het mutsje dat hij draagt is een must om hem te beschermen tegen de brandende zon. De zweefvlieger zit onder een transparante kap, waardoor de zon vrij spel heeft, maar wat een prachtig zicht oplevert. ‘En daardoor voelt het ook niet claustrofobisch’, stelt hij gerust. Veel ruimte om te schuiven biedt een zweefvliegtuig namelijk niet.

Fiets

Wolters is het enige lid van de zweefvliegclub NOP dat op zijn fiets naar het vliegveld komt. In 1990 werd hij ondanks zijn hoogtevrees lid en sindsdien is hij verknocht aan de sport. ‘Het is iedere keer weer anders. Het is zo mooi daar boven, er is geen vlucht hetzelfde. Het is nu met de noordenwind ontzettend helder, straks weer over de tulpenvelden en in het najaar is de lage zon zo mooi’, vertelt hij terwijl het vliegtuig aan de startkabel aangesloten wordt.

Iedere week kiest de liefhebber uit Kraggenburg wel eens het luchtruim. Hij deelt zijn kist met twee andere liefhebbers. Met het bestendige weer van de laatste weken is er op zaterdag en zondag volop activiteit op de ‘luchthaven’ van de Noordoostpolder. Rond de picknicktafels bij het gesloten clubhuis verzamelt familie zich, terwijl de vliegers druk zijn.

Ongecontroleerd veld

Het vliegveld is een ‘ongecontroleerd veld’, vertellen Laurens Trentelman uit Zwolle en Anja Jonas uit Belschutsloot van de PR-commissie van de club. ‘Dat gaat op zicht en en er is zonodig radiocontact met de grond.’ De vliegtuigen worden met een lier de lucht in geschoten en als ze eenmaal na uren zweven weer landen worden ze met een tractor terug getrokken naar de startplek.

De club heeft ongeveer 60 leden uit het hele land vanwie de helft actief is, vertellen de twee. De activiteit op het veld doet ze goed, omdat er vorig jaar nauwelijks gevlogen werd vanwege corona. Met name de introductievluchten en lessen hebben daar onder geleden. ‘We mogen nu weer lesvluchten doen, maar dan moet er wel een mondkapje op. We volgen de regels voor rijschoolhouders. Introducees mogen nog niet mee.’

1200 meter

De twee hopen dat er coronaversoepelingen komen en er weer gedacht kan worden aan een open dag, zoals die jaarlijks gehouden wordt op Tweede Pinksterdag. Ondertussen wordt het zweefvliegtuig van Wolters de lucht in getrokken door de lier. ‘De vliegtuigen gaan nu tot zo’n 600 meter hoogte. Ik was net op 450 meter en kon tot aan Hoogeveen zien. Als in de middag de thermiek beter wordt kunnen ze naar 1200 meter en heb je een fantastisch uitzicht’, merkt Laurens op.

Meteen wordt een volgend vliegtuig startklaar gemaakt en arriveert een pas geland toestel aan de trekhaak van een tractor terug op de basis. Aan de rand van het vliegveld staat een rij caravans en campers. De leden die van verder komen bivakkeren in het weekeinde op het veld en kunnen gebruik maken van het sanitair van de haven. Het is de wens van de club om de accommodatie flink te moderniseren en een bord dat vanaf de Voorsterweg wijst op de luchthaven is ook gewenst om de club te promoten, maar de gemeente houdt dat in verband met de verkeersveiligheid tegen. Als deze twee wensen vervuld zijn zou de club helemaal in de wolken zijn.

Cees Walinga