Innovatieve studenten helpen MKB bedrijven

Emmeloord – Ruim 20 studenten van de opleiding economie en ondernemen van ROC Friese poort helpen MKB-bedrijven in Flevoland op het gebied van digitalisering. Deze unieke manier van kennisdeling is ontstaan met de oprichting van Digilab Flevoland.

Digilab Flevoland is een samenwerking tussen het bedrijfsleven en het MBO en HBO onderwijs in Flevoland. Digilab Flevoland richt zich op MKB bedrijven tussen 2 en 50 medewerkers. Het doel van Digilab Flevoland is om MKB bedrijven te helpen digitaliseren op onder andere ICT gebied en online marketing en om verder de aansluiting tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te versterken.

Veel bedrijven uit Flevoland hebben gehoor gegeven aan de oproep van ROC Friese Poort en het Digilab om een samenwerking aan te gaan. De economie en ondernemen studenten gaan o.a. aan de slag met vraagstukken op het gebied van social media, online vindbaarheid en het vormgeven van websites of het ontwikkelen van een huisstijl.

Praktijkervaring

‘De samenwerking met Digilab Flevoland en ROC Friese Poort is een unieke manier om veel MKB-ers te bereiken’, zegt Froniek Tesselaar, docent marketing en communicatie en één van de projectleiders binnen ROC Friese Poort voor het Digilab Flevoland. ‘Met Digilab Flevoland zien wij volop mogelijkheden waarin het MKB en het MBO iets voor elkaar kunnen betekenen. Wij merken, in deze tijd met de huidige corona maatregelen meer dan ooit, hoe noodzakelijk het is voor onze studenten om praktijkervaring op te doen. Praktijkopdrachten zijn dan ook meer dan welkom , alles om onze studenten en de toekomstige medewerkers van het MKB op te leiden op het niveau dat ze verdienen.’

De studenten gaan de laatste periode van hun 2e jaar voor het Digilab aan het werk voor verschillende MKB-ers in diverse vakgebieden die de expertise van de studenten goed kunnen gebruiken. ‘Om goed aan te sluiten op diverse vragen gaan we met verschillende projectvormen aan de slag’, vertelt Tesselaar. ‘Bijvoorbeeld in het project voor een sportschool gaan de studenten aan de hand van de SCRUM methode passende digitale oplossingen aandragen. Te denken valt aan animaties voor op de website, filmpjes voor op hun YouTube kanaal en andere digitale oplossingen.’